lördag 7 oktober 2017

Egenomsorg. Prioriterat eller inte?

På mitt vuxenjobb samarbetar jag med företagshälsovården och bl a har jag och en av deras organisationspsykologer föreläsningar tillsammans där vi pratar om olika verktyg för hantering av stress och för att skapa livsbalans. En av de ämnen psykologen går in på är en modell för egenomsorg som faktiskt är väldigt klok!

Jag har ägnat det senaste dygnet åt just det - omsorg om mig själv. Joakim åkte iväg på fisketur med grabbgänget torsdag förmiddag och torsdag kväll hann jag inte med så mycket annat än att leverera två pass till Fitnesscoachens Löparskola och sedan gå hem och se till att lägga mig i tid. Fredag morgon började med huvudvärk. En huvudvärk som jag inte riktigt kunde placera, som varken kändes som spänningshuvudvärk eller migrän men bara var jobbig. Jag tror - såhär i efterhand - att det nog var spänningshuvudvärk utlöst av stress över kvalitetsrevisionen + lite dålig sömn och sedan utlöste spänningshuvudvärken i sin tur ett litet migränanfall.

Hela fredagen hade jag således känslan av att någon satt och bankade på ena halvan av min panna med ett litet hårt verktyg. Obehagligt. En tablett tog udden av obehaget men jag har inte längre rutinmässigt migränmedicin i närheten eftersom jag så sällan behöver den numera. Och egentligen visste jag att problemet var tudelat - dels att jag behövde komma hem och VILA och dels att jag i perioder behöver lite stöd av kosttillskott för att hålla migränen borta.

Turligt nog hade jag möjlighet att lämna jobbet tidigt och åkte raka vägen därifrån för att hämta ut ett paket med bl a sagda kosttillskott och sen åkte jag och handlade för att kunna ägna mig åt egenomsorg.

Den här egenomsorgsmodellen har en bas som omfattar sömn, kost och träning. Alla behöver äta vettig mat, alla behöver sova och alla behöver röra på sig. Det är ganska enkelt. Jag visste att sömnen hade haltat lite i veckan och att jag tenderar att äta ganska dåligt när jag är ensam så jag hade handlat till en bra middag till mig själv. De övriga pusselbitarna i modellen är relationer, lek och njutning. På relationsfronten kände jag att den enda personen jag egentligen skulle ha orkat med att ha i närheten var Joakim och han var inte hemma, så jag fick nöja mig med katternas omsorg. Och sedan att vara lite kärleksfull mot mig själv såklart. Njutning var lätt att lösa - en bra bok och en leverans av nytt te plus en chokladbiskvi tog hand om den delen.


"Lek" enligt modellen är sånt som är lustfyllt och roligt. Det har jag egentligen ägnat mig åt i veckan eftersom mycket av min löpning har varit i grupp och det upplever jag som "lek" fast det givetvis också är träning. Det området kändes inte så eftersatt men däremot hade jag ett rätt starkt behov av att inte ha några "måsten" och tider att passa. Så den här lördagen helt utan schema var väldigt välgörande!

Först sov jag typ nio timmar, som en stock. Jag minns inte ens att jag drömt. I morse var huvudvärken borta och jag åt frukost i lugn och ro, utan stress. Drog igång en tvätt, duschade och gav mig sedan ut för dagens ärenden: Mata kompis katt, fixa lite grejer på köpcentrum - och eventuellt en finfika på stan. Det var grått och kyligt men jag tog cykeln ändå för att få lite frisk luft. Tog med mig en bok och satt trekvart på ett lugnt fik med finkaffe och andades innan jag rullade hemåt igen. Eftermiddagen spenderades på soffan innan jag blev rastlös och kombinerade ytterligare en kattmatningssväng med 2 x 2 km snabbdistans i ösregnet. Dagens utevistelse och pulshöjning avklarad, träningen avbockad - således hem och ha lite kul med att laga middag som jag njöt av i mitt eget sällskap.

Ett dygn utan krav fixade alltså det mesta och jag vet att det är en problemlösare som ofta funkar för mig. Nån sorts "återställare" helt enkelt. Jag hade massiva planer på vad jag skulle ha gjort i dag men jag kände att det var viktigare att må bra än att nå upp till min egen föreställning om allt jag borde hinna med på en ensamhelg! Egenomsorg är rätt bra ändå. Även om det hade varit ännu bättre att ha en sambo hemma och bli lite ompysslad så funkade det här helt okej och ytterligare en ordentlig nattsömn lär lösa eventuella kvarstående problem.

Inga kommentarer: