måndag 19 september 2016

En vecka i paradiset. "Jag VILL INTE åka hem!!"

Jag erkänner helt ärligt att i går morse när det var dags att åka hem från Playitas betedde vi oss som två trotsiga småbarn. Helst hade vi velat skrika, gapa och sparkas också men nöjde oss med att tjura och upprepa "Jag VILL INTE åka hem!". Tur att vi båda kände likadant så att vi kunde skratta åt varandra! Vi har i alla fall haft en helt fantastiskt bra vecka och ser fram emot att komma tillbaka till Playitas - paradiset.

Förra söndagen ringde klockan jättetidigt och vid fem satte vi oss i bilen med kurs mot Kastrup. Egentligen är det mot min övertygelse att ta bilen till Kastrup men jag orkade inte med trassel med tåg och ID-kontroller vid hemkomsten. Dessutom var det nästan omöjligt för oss att ta oss till tåget en tidig söndag morgon så vi hade behövt ta taxi.... Parkerade bilen, tog terminalbussen till T3, skrev ut bagagetags och lämnade in bagaget. Sedan kö till säkerhetskontrollen - den var på nästan 20 minuter en söndag morgon före klockan sex. Obegripligt - kanske många charteravgångar? Vi hann i alla fall med en kaffe och ett wienerbröd innan vi klämde in oss i den flygande sardinburken ;-)

Fem timmar senare hade jag denna utsikt. En karg och brunsvart vulkanö. Fuerteventura och Atlanten.

Jag upphör aldrig att förvånas över Fuerteventuras vulkanöken. Det är så torrt, så torrt - inte mycket grönska, och den som finns konstbevattnas nog ordentligt. Om jag begriper hur de har lyckats få golfbanor att få fäste.... En kort busstur från flygplatsen och sedan var vi vid hotellet där incheckningen gick smidigt. Vi hade fått en uppgradering till helpension (tack för det, Playitas!) och eftersom rummet inte var klart gick vi till hotellrestaurangen och åt buffélunch, sedan bort till Las Playitas för att handla 10 liter vatten och så tillbaka till Aparthotel där rummet var färdigt till oss. En minilägenhet hade vi till vårt förfogande denna vecka, helt okej standard och lite mer utrymme än på hotellet där vi bodde förra gången. Plus för kylskåp samt terrass med torkställning som vi visste skulle behövas! Vi packade upp och sen var det dags för välkomst och rundvandring.

Vår löparvecka var en del av Aerobicweekends Fitness & Fun Week och det skulle visa sig vara både bra och dåligt. Det innebar i alla fall att vi blev en del av en större grupp under veckan, de som hade anlänt från Köpenhamn denna söndag var dock bara totalt 12 stycken så det var en ganska överskådlig grupp och det blev även vi som hängde ihop resten av veckan på middagar etc. Vi fick en rundvisning på Playitas med Lasse som har jobbat där i 6 år och kan allt utan och innan. Det var inte så mycket förändringar sen vi var där för tre år sedan - dock hade det skett viss uppfräschning i samband med ägarbyte och så hade det tillkommit en härlig "containerbar" som vi nyttjade för återhämtning rätt ofta! Efter visningen var det dags för första passet där vi deltog på första halvan (uppvärmning och core) men skippade dansdelen för att gå ner och bada i Atlanten. Välkomstbubbel klockan 19.30 med våra instruktörer Sofie och Carlos och så gemensam middag och läggdags tidigt.

På måndagen gick vi ut hårt. Tidig frukost, deltagande i dagens WOD som var en team workout med fokus på underkroppen. Mjölksyra deluxe! Andra passet för dagen var ett funktionellt intervallbaserat pass med Sofie och Carlos som lustigt nog också innefattade en massa benövningar - och så avslutade vi vår träningsdag med Fitness & Fun circuit, ett kreativt cirkelpass. Jag vill minnas att vi även stannade kvar (eller om det bara var jag kanske?) på Stretch & Relax efteråt. Någon gång under dagen badade vi garanterat i havet för vi badade varje dag under veckan, och jag tror också vi satt i containerbaren med en smoothie. Ytterligare ett kvällsmingel - med födelsedagssång då både Joakim och en annan deltagare fyllde år, ytterligare en middag, gonatt.

På tisdagen var jag på morgonpromenad och stretch medan Joakim var ute på offroad running med Playitas egna instruktörer. Efter att ha badat i både havet och poolen gick jag på en stretchklass före lunch och eftermiddagen bjöd sen på ytterligare ett funktionellt pass i samma andra som på måndagen samt välkomstklassen från Aerobicweekends där nu ytterligare 100 deltagare från Stockholm hade anlänt. Givetvis kvällsmingel och middag i sedvanlig anda!

Onsdag inledde jag med morgonyoga för Malin Berg medan Joakim sprang. Efter frukost deltog vi på Playitas Warrions - ett 90-minuterspass under ledning av en f d militär. Låter det bekant? Jo, något besläktat med NMT var det nog :-D Vi släpade järnstänger och sandsäckar upp och ner för sluttningar på diverse olika sätt, gjorde lite armhävningar, peppade varandra och testade samarbete. Roligt men tufft! På eftermiddagen sprang vi intervallpass. Uppvärmning och löpskolning, sedan 4 x 400 m och 4 x 200 m (jag skippade en intervall i varje set dock). Jag hade typiskt nog glömt pulsbältet på detta pass... Och sen gick vi och badade. Kvällsmingel, idag med sangria, och middag.

Torsdag hade vi tänkt "ta det lugnt". Jovars. Sunrise Mountain Walk klockan 07.30 och sedan frukost.
Efter frukost var jag på funktionell träning med X-cord och kettlebell och joggade sen direkt från det passet till ett löpteknikpass innan vi duschade och åt lunch i Las Playitas. Efter lite välbehövlig vila deltog vi i Bootcamp for Fun som verkade ha mer fokus på Fun än Bootcamp om du frågar mig ;-) Kväll i vanlig ordning.

Fredag med morgonyoga för mig, morgonjogg för Joakim, och sedan frulle. Vi skippade löparstyrkan till förmån för ett Boxpass (jätteroligt!) och sen gick jag på Soma Moves. Jag hat-älskar Soma litegrann, jag tycker det är oerhört tufft men jag förstår att det är bra för mig. Det blev inte mindre tufft av att köra det i middagshettan och jag var ordentligt mör efteråt. Snabb lunch på hotellet och sen stack Joakim iväg på långpass medan jag vilade lite. Eftermiddagspasset blev cirkelträning utomhus - och så gick vi och badade igen! Stora vågor denna dagen. Det var "After Workout" i beachbaren med melodifestivalquiz och det bjöds på sällan skådade dansshower och kreativa koreografier. Jag tror sangrian gick rätt upp i hjärnan, vi skrattade hysteriskt mycket ;-) Dusch, fix, middag.

Lördag och "sista dagen med gänget". Vi skippade morgonpasset och tog sovmorgon, åt frukost och fortsatte sen med X-cord HIT, tog en smoothie i containerbaren och fortsatte med Cross Fitness Challenge. Lunch på restaurang El Poril i Las Playitas (bra ställe, rekommenderas!) och sen landade Joakim vid poolen medan jag bytte om för dubbelpass. 90-tals aerobics följt av cirkelpass. Det var fruktansvärt roligt med aerobics 90's-style inkl. hysteriskt högt tempo och eurodisco. Cirkelpasset på det blev ganska tufft för det var väldigt varmt. Joakim hakade på till cirkelpasset i sin oförglömliga Spiderman-tröja och fick mycket uppmärksamhet :-) Efter passet gick vi till affären och handlade vatten och delade på en halvliters iste som försvann på cirka två sekunder. Trots att jag haft Resorb i vattenflaskan under passen var jag supertörstig och nere på beachbaren fick vi i oss varsin smoothie och varsin stor cocacola på nolltid innan vi svalkade oss i vågorna.

På kvällens mingel fick alla instruktörer ge priser till deltagare de ville uppmärksamma och Joakim tillsammans med en annan kille från Köpenhamnsgänget fick ta emot priser för sina utmärkta dansinsatser under veckan :-) Mycket roligt! Det blev en livad middag och när vi gick hem för att packa fortsatte tydligen festen nere på Plaza Rambla. The stories we heard....

Min ursprungliga plan var att vara med på söndagens morgonyoga men jag insåg att det skulle bli lite hektiskt med bussavgång klockan tio. Så vi åt lugn frukost och gick en liten "avskedspromenad" medan vi tjurade intensivt över att behöva åka hem. Packade klart, städade ur kylen, landade i receptionen tillsammans med alla andra som också väntade på bussar. Buss till flygplats, incheck, säkerhetskontroll, tröstglass och tröstkaffe, ombord på planet, hem. Fortfarande tjurig.

Tack och lov att jag valde att ta en ledig dag i dag för att komma ikapp med allting. Maila PT-kunder, boka om pass, planera veckans pass, läsa på inför Runacademy-träningen i morgon, tvätta. Tvättpåsen luktade inte hallon kan jag säga ;-) Chilla i soffan med katterna, yoga lite, och så har jag en löpcoaching i eftermiddag. Lagom start på veckan. Är dock kvar i "barnsligheten" och vägrar ta av mig "åkbandet" från Playitas. Som om jag är kvar där mentalt så länge jag har kvar armbanden från vecka.... Jaja, vissa vuxna agerar ju så med sina festivalarmband, eller hur?