tisdag 6 december 2016

Atletveckan. Inte ens i samma världsdel som min komfortzon....

Jag har nog inte riktigt "landat" än. Inte smält intrycken efter den här veckan som var mycket tuffare än jag hade tänkt mig. Missförstå mig inte, jag är en stor förespråkare av att ta sig utanför komfortzonen och testa nya saker men rent mentalt blir det utmanande att stundtals känna sig långt, långt bort från det en är bekväm med! Och inte bara en gång, utan minst en gång om dagen. Fast jag ångrar mig inte :-)

Atletveckan leds av Gyula Bercsényi som jag tidigare har träffat på AerobicWeekends konvent och med sig hade han Boris Kuzmic, som tydligen är värste kändistränaren men jag hade alltså ingen koll. Hursomhelst, båda två är trevliga och kunniga - och tuffa vid behov! Atletveckan ingår i AerobicWeekends "International Fitness and Fun Week" vilket innebär att man kan delta på de 170 klasser som erbjuds under den veckan också - om tid finns.. Och i vanlig ordning reste vi med Apollo som har alla resor till Playitas. Den här veckan bodde vi på Aparthotel precis som i september, men hade turen att få en lägenhet närmast restaurang och pool och dessutom med havsutsikt. Mycket smidigt och mycket fint!


I vanlig ordning gick flyget vid halv åtta från Kastrup vilket innebar tidig väckarklocka, avresa klockan fem med bil, parkering på Kastrup och incheck, därpå frukost, ombordstigning och fem timmars flygtid. Ospännande men ett nödvändigt ont. Busstransfer, incheck hotell, lämna bagage i bagagerummet och så en lunch på hotellterrassen samt en sväng till affären. När vi kom tillbaka var rummet klart - och bagaget borta..... Nä, personalen hade transporterat väskorna till rummet åt oss, typiskt bra :-)

Packa upp, duscha, byta till träningskläder, välkomstmöte 16.15 - vi skippade dock rundvandringen på Playitas den här gången och mötte upp veckans träningskompisar i multihallen TC6 klockan 17 i enlighet med schemat. Nio stycken var vi (gruppen utökades med några till) som körde en kort introduktion och berättade om träningsbakgrund och skador innan vi fick oss ett lättare träningspass med lite kettlebellteknik m.m. Välkomstmingel, middag och lite nervositet inför veckan hos alla :-)

Tisdag då. Första passet var en morgonpromenad upp på berget och ner igen med jogg tillbaka - med start klockan sju. Efter det blev det föreläsning, därefter introduktionspass till X-cord (snöre med handtag) och till FC Training (waterbags och sloshballs, hurra!) före lunch. Allting kändes lite som kom-igång-pass och i vanlig ordning vill man ju helst dra på.... Eftermiddagspasset var ett pass på 90 minuter med sprint, kast och hopp. Vi jobbade en hel del löpskolning och löpning i gummiband innan vi kastade kettlebells i sanden. Och sen blev det swimrun - med simning i Atlanten.... Jag gillar det inte men jag var inställd på att alla skulle vara med och blev rätt överraskad när nästan halva gruppen bangade! Men skam den som ger sig.... kontroll över andningen (dvs både astma och ångest) blev prio när jag simmade lugnt ut till bojen och tillbaka (ca 150 m) och sen joggade iväg i blöta skor. Hade missuppfattat löpsträckan och sprang nästan dubbelt så långt, kom tillbaka när de andra var på väg upp ur vattnet, simmade i lugn och ro medan Gyula hejade på mig (han hörde inte min pipiga andning då...) och sprang sen varvet igen (nu rätt), skippade sista simvarvet och sprang sista löpvarvet med Joakim. Heja mig, tänkte jag, om jag har klarat att simma i havet borde ju poolen i morgon vara en baggis....

Fast inte. Onsdagmorgon och simpass med coach - en tysk triatlet. Japp. Han var där för att lära oss crawl-teknik och eftersom jag kämpade för att ens våga andas ut under vatten i bröstsim så tyckte han att jag var så dålig att han inte orkade försöka hjälpa mig med nåt. Jag kände mig således bara sämre och sämre under passet och gick upp och var ledsen, arg, frustrerad. Nån frågade om det kändes bra och jag bröt ihop. Argh. Det där jävla vattnet.... Gyula lovade att han skulle hjälpa mig på nästa pass och Joakim släpade hem mig till en varm dusch och frukostbuffé. Där och då hade jag nog helst struntat i allting och gått på Zumba i stället! Nästa pass var kampsportsfys vilket inte heller är min hemmaplan och med morgonens ångest kvar i bröstet krigade jag mig igenom men utan hjärta. Eftermiddagspasset handlade om böj- och dragövningar och tack gode gud för att jag äntligen fick göra nånting jag kände mig bekväm och trygg med, efter dagens WOD (jag har glömt vad vi gjorde men det involverade antagligen kettlebells eller skivstänger) och 3D-stretch hade jag liksom landat i mig själv igen.

Torsdag och utanför komfortzonen igen med landsvägscykling. Hade aldrig suttit på ett sånt vingligt åbäke i hela mitt liv och dessutom glömde jag cykelbyxorna hemma men fick med mig en tri-dräkt som får mig att se ut som en Teletubbie.... I början var det superläskigt men efter en halvtimme började jag få kläm på växlar och bromsar och hitta cykelkrafterna i benen så när vi väl kom hem 44 km senare var jag nöjd och glad! Lite vila för rumpan och ombyte innan ett kul FC-pass och så en välbehövlig lunch. Eftermiddagspasset på TC6 fortsatte i tyngdlyftningsspåret med frontböj, chins och frivändningsteknik innan vi ägnade oss åt benstyrka och rörlighet i en halvtimme och avslutade med en halvtimmes löpning.


Fredag och morgonsimning igen. Med ångestklumpen i bröstet gick jag mot poolen och om det inte hade varit för att jag visste att Gyula skulle hjälpa mig så hade jag inte gått dit. Jag ville verkligen inte. Men får man egen OBS-klass så bangar man inte. Jag plaskade lite försiktigt, vi gjorde trygghetsövningar på temat "andas ut under vatten, andas in ovanför" i lugn och ro och sen fick jag jobba på att försöka andas ut under vatten lite oftare. På tisdagen blev det utandning under vatten på vart femte eller fjärde tag, nu försökte jag öka på upp till ett av tre eller till och med två under, ett över. Jag fick också träna på att skjuta ifrån och simma under vatten vilket jag inte har vågat sen jag var typ 15 så det var ett rejält kliv framåt. Mycket mera nöjd tog jag mig an dagens övriga pass som var mera kampsportsfys (fortfarande inte min grej men blev mycket bättre i alla fall!), styrkepass på temat axelpress och bålstyrka och "fredagsmys" dvs 21-15-9 på kettlebellsving och burpees. Just det, den här dagen skulle vi klättra i rep också vilket jag aldrig har gjort förut men det gick minsann galant! Egentligen hade vi inte tänkt göra nåt mer men blev mer eller mindre tvångsplacerade på Gyulas cirkelpass med funktionell styrka. Jaja, när man ändå håller på så....

Lördag och testdag. Gyula förespråkar "Element 5 Training" som innebär styrka, snabbhet, rörlighet, koordination och uthållighet - så vi visste att på eftermiddagen var det dags för tester, men vi visste inte vilka. Av samma anledning var dagen planerad med ett lite lugnare schema. Det innebar ett morgonpromenad/löppass som på tisdagen följt av ett pass corestyrka och så fick vi lov att titta på FC Training om vi ville men inte vara med. Vi gick visst och åt långlunch i stället ;-) Siesta och omladdning och så testpass. Dagens test-element var frivändning med press, jämfotahopp/stående längd, overhead squats mot vägg, handstående och 2000 m rodd. Fast först en noggrann uppvärmning, såklart. Vi har fått tabeller med nivåer på de olika elementen så vi jobbade i par, fick lite mät-hjälp av coacherna och noterade våra resultat. Frivändning med press var nog det mest stökiga, jag klarade halva kroppsvikten men orkade inte slåss för att testa lite tyngre sen. Jämfotahoppen gick ut på att hoppa längsta möjliga distans på fem på varandra följande hopp utan pass emellan. Overhead squats mot vägg gjorde vi med pinne och med näsan vänd mot väggen, givetvis är målet att få kortast möjliga distans från tåspetsar till vägg - utan skor.... Handstående är inte min grej men jag fick lite hjälp upp och stod faktiskt stabilt mot väggen. Sista utmaningen var rodd och det gick faktiskt överraskande bra, hade gärna velat vara 4 sekunder snabbare men det gick tyvärr inte ;-) Sen gick vi och stretchade!

Söndag, sista dagen. Viss tjurighet infann sig över att det redan var sista dygnet men vi hade ju att göra så det räckte. Vi hade "sovmorgon" denna dag och ett simpass först klockan nio. Passet avslutades med 1000 m simning på tid (maxtid 25 minuter) men jag nöjde mig med att simma 100 m i följd med alla utandningar under vatten, klev upp och berömde mig själv för att ha kommit långt på tre simpass! Sedan roade vi oss med Boris i gymmet och arbetade med kompletteringsövningar. Utfallsvarianter, axelstyrka och -prehab, chinsvarianter, dips med mera. Lätt lunch och energipåfyllning innan vårt avslutningspass: 3 timmars "Outdoor Adventure".

Inte mycket till instruktioner förutom "ha med er så lite som möjligt, vi har allt". Jag tänkte "Tough Viking" och klädde mig i en rejäl sporttopp och korta shorts. Vi fick springa med sandsäckar, köra en massa fysövningar, asa upp och ner i backar och trappor med mera. Sedan delades gruppen i två, mitt gäng fortsatte asa i backar medan andra gänget försvann - vi såg dem sen, de paddlade havskajak! Givetvis gruppbyte sen. När vi var samlade igen drog vi upp till TC6 där vi fick vatten, banan och choklad innan nästa delmoment: En Crossfit Team WOD. 10 repklättringar, 80 chins, 20 vändor med viktsläde, 40 boxhopp per person, 150 wallballs. Svettigt och roligt! Vidare ut för mera löpning varvat med knäböj, situps, handstående i tabata-intervaller (det fanns ett alternativ för oss som inte är så haj på att stå på händer), vidare löpning och så tre backintervaller i brant backe. Sist men inte minst en löpning uppför en större backe där Boris väntade - med bubbel i solnedgången. Vi var klara för dagen :-)


Veckan avslutades med gemensam middag i Las Playitas i stället för på hotellet och det var supertrevligt. Sen var det sovdags och måndag morgon hann vi bara med frukost, packning, en snabb promenad på området och så bussen till flygplatsen. Tack och hej för den här gången, we'll be back!

I bagaget har jag ett helt kompendium från Gyula och vi kommer att få mera. Vi har också haft föreläsningar flera kvällar med mera matnyttigheter. Jag har jättemycket som jag vill jobba med och en hel hög med målsättningar i huvudet men jag ska låta dem landa lite och fundera en stund innan jag börjar prioritera och planera. Jag återkommer i ärendet :-)

Inga kommentarer: