torsdag 29 december 2016

God jul en gång till! Och så laddar vi för 2017.

Gårdagen blev intensiv, kan man säga. Tidig väckning för min del och jag stack ner och gjorde min halvtimmes yoga från #21dagarmedyoga i mysigt halvmörker med bara julbelysning och smålampor tända. Sedan drog jag igång kaffe, te och gröt och väckte Joakim och efter grötfrukost åkte vi till gymmet.

För min del var det rygg/mage som gällde och det innebar chins och frivändningar. Två hatövningar, bara att bita ihop och beta av dem! Jag värmde upp med 1000 m rodd och lite rörlighetsövningar och jobbade sedan igång musklerna med axelrotationer och latsdrag. 5 x 5 chins, 5 x 5 frivändningar med 32 kg. Tungt, men görbart. Jag fortsatte jobba rygg med hantelrodd och diagonallyft på bollen. Joakim och jag gjorde sällskap i en tabata med atomic situps, sen körde jag lite bollindrag och avslutade med en tabata med hopprepet. Ingen direkt favorit men nyttigt!

Vi handlade med oss smörrebröd hem, åt lunch och packade sedan in alla julklappar och oss själva i bilen och styrde kosan mot mina föräldrars hem för att fira en familjejul. Välkomstfika och så en alternativ julmiddag som bestod av små goda snittar och helstekt ryggbiff med hemgjord bearnaisesås. Julklappsutdelning med 2 st väldigt intensiva barn 😉 följde och sen blev det kaffe och hembakt julstubbe som är en av min mammas specialare. Med anledning av att vi har en katt som ska ha antibiotika morgon och kväll valde vi att åka hem på kvällen i stället för att övernatta som vi brukar och av samma anledning stjälpte jag i mig en dubbel espresso med ångad mjölk till julstubben.

Det var inte så välgörande för nattsömnen att dricka kaffe vid nio men jag höll mig i alla fall vaken tills vi kom hem och så fick det väl bli hur det blev med sömnen sen.

Julklappsskörden efter dubbla julfiranden var minst sagt varierad men min omgivning känner mig väl. Kettlebells på 12 och 16 kg för att komplettera hemmagymmet. En varm härlig löpartröja, sköna strumpbyxor, ett urval roliga olivoljor och vinägersorter till köket. Bokskörden innefattade Carolina Klüfts bok, en härlig dansk bok med titeln "Historien om det hele" som jag ser fram emot, en katt- och litteraturkalender och tecknade serier på franska från min syster som precis flyttat till Belgien och tyckte att jag behövde lite Lucky Luke och Tintin på originalspråket att roa mig med! En belgisk pralinask följde också med hem och så hade mamma suttit vid symaskinen och sytt nya fina grytvantar till mig 😄 färgglada och personliga!
 Även om dagen i dag har varit lite seg och vi har varit trötta båda två så känner jag mig lyckligt lottad som har en familj som vill mig så väl och ger mig så många härliga julklappar. De jag själv gav bort blev också populära. Dagens enda "måste" var en tvätt och en halvtimmes yoga på kvällskvisten, sen blir det nog tidig läggning eftersom jag har ett bokslut att damma in i morgon innan jag återgår till julledighet igen!

Inga kommentarer: