måndag 3 april 2017

The power of lists

Med min erfarenhet av att ha varit utbränd och stressad har jag lärt mig att LISTOR besitter oerhörda krafter. Det här är listans superpowers:
  • Listan ger dig möjlighet att tömma huvudet
  • Det som står på listan slipper du komma ihåg = hjärnan får vila
  • När du ser vad du ska göra blir det enklare att få det gjort
  • Alla uppgifter på en lista ger dig möjlighet att prioritera
  • När du ser uppgifterna framför dig kan du också stryka det som inte är prio
  • Listan ger en överblick över hur lång tid du behöver eller kan lägga på uppgifterna
  • När du stryker uppgifter på listan ser du också dina framsteg
  • En lista med alla uppgifter avbockade ger dig ett bevis på vad du har gjort

Och så ett tips: Lägg in en eller ett par roliga grejer på listan också - t ex en fikapaus eller en löprunda! Så får du en belöning på vägen.

I går listade jag mina träningspass att hinna med innan operationen och jag har betat av ett bra pass på gymmet i dag. Axelprehab, rodd, latsdrag, enarmsrodd med rotation, diagonallyft, bollindrag på två håll, skalbaggen, russian twist. Bra arbete för hela bålen och alla de bitar som brukar ta lite stryk hos mig.

I lördags skrev jag en lista över vilka uppgifter som behövde göras vilka dagar för att vara väl förberedd för operation. Som t ex att handla mat och dryck som jag vill ha hemma, laga matlådor, tvätta kläder. I dag har jag förutom en liten kompletteringsrunda på Ica betat av städning härhemma, färgat håret och paketerat rena kläder i påsar till kvällen före operationen och själva operationsdagen då jag efter dusch med specialtvål måste klä mig rent.

Listor är bra förberedelse för mig - jag kan komma hem från jobbet, läsa igenom listan och börja göra och bocka av utan att behöva tänka och planera, för jag har ju redan gjort det en gång när jag skrev listan. Det är tillräckligt mycket i huvudet ändå just nu och på jobbet ligger en motsvarande lista som fungerar på samma sätt. Kliv in genom dörren, plocka fram listan, gör. En bra planering spar tid och säkerställer att man inte missar något som är viktigt!

Inga kommentarer: