onsdag 22 mars 2017

Du behöver inte förändra världen. Du behöver bara göra lite.

Ibland bygger vi helt oöverstigliga berg för oss själva. Vi sätter målen så högt så vi inte har en chans att nå dem. Vi gör det så oändligt jobbigt för oss att det är lättare att göra ingenting. Visst är det så? Det gäller också för träning. Vi tänker att vi ska åstadkomma fantastiska saker och har vi sen inte energi eller tid just den dagen så struntar vi i träningspasset.

Lite så hade jag det i morse. Det är tio dagar sen jag var på gymmet och tröskeln blir lite högre då, så är det. Att sen kasta sig ut i det tyngsta ryggpasset ever med chins och frivändningar kändes helt ärligt inte superlockande. Så jag bestämde att den här veckan blir det vad det blir. Jag ska ta mig till gymmet som planerat och jag ska följa min sedvanliga split men jag har inga krav på bestämda övningar eller vikter eller ens att tillbringa en viss tid på gymmet. Det ska bara bli av, det räcker så.

Inga krav blev ändå ett bra och genomtänkt pass som tog hänsyn till de viktiga bitarna som behöver fungera. Axelrotationer i prehabsyfte och för att dra igång hjärnan. Latsdrag, liggande rodd, latsdrag i dubbel kabel, omvända kryssdrag. Hela övre rygg fixad liksom. Diagonallyft på balansboll och extra jobb med vänstersidan som inte alltid gör som jag vill. Skalbaggen med stenhårt fokus på inre magmuskler och kontroll. Knä till armbåge på bosubollen - långsamt, kontrollerat. Sist men inte minst plankan med rotationer. Ni ser planen va? Bröstryggen hela vägen, alla vinklar. Sedan diagonaler och rotationer och parera obalanser. Genomtänkt för en löpare. Inte så mycket bodybuilding och tungt, mera teknik och tanke. Som variation är det riktigt bra för mig, det ställer andra mentala krav än de tunga vikterna men jag jobbar ändå igenom det som jag behöver.

Till jobbet då. Där det stod en bil med en kompressor igång ca 2 m från min kontorsstol - visserligen på andra sidan fönstret men det märktes inte, den kunde lika gärna ha stått inne på kontoret. Och där datorn dessutom höll på och hattade med en massa ominstallationer och grejer. Jag stod ut i en timme innan jag kastade mig på cykeln mot Ica för att handla ett par hörlurar för att få en liten egen "ljudtapet" mellan mig och kompressorn. Det räddade dagen! Jag fick undan väldigt mycket under dagen men fick sticka iväg till ett annat rum när jag behövde prata i telefon för det gick inte alls i det oljudet.

Det blev eftermiddag och grabbarna packade ihop så jag fick lugn och ro sista halvtimmen i alla fall och sen cyklade jag hem. Ställde elcykeln och for iväg med den andra till cykelmannen som ska få vårfixa den så välsmord och fin som det bara går - och sen pratade vi lite om årets modeller av elcyklar. För lite sugen är jag ändå på att ha "inbyggd medvind", det kan jag inte neka. Vi får se hur det blir med den saken.

Hem igen. Mat och andningspaus. En stund på yogamattan. Diska undan, packa och förbereda morgondagen och sen te, soffa och mästerkocken på TV. Just breathe. Skulle egentligen ha sysslat med bokföring och fakturering i kväll men den klarar sig nog utan mig till i morgon tänker jag!

Inga kommentarer: