lördag 20 maj 2017

Utomhuslördag!

I dag har jag varit ute nästan hela dagen - det är inte många timmar vi har varit inne, jag och Sarah som var min partner-in-crime för dagen. Sarah som pga administrativt strul blev av med sin startplats till Göteborgsvarvet och önskade sig nåt kul att göra - och jag som var ensam hemma eftersom Joakim är iväg och fiskar. Så, vad gör då två PTs och löpcoacher? Tränar och äter, tydligen. Och är utomhus :-)

Jag hade lockat Sarah att vara med på mitt NMT-pass klockan tio så vi sågs på Bulltofta och gänget ställde upp på två led i vanlig ordning. Vi transporterade oss ut till kossabacken, körde en kombination av backintervaller och styrkeövningar, följde upp med lite parövningar av roligare slag, klättrade i träd, bar stockar i bäcken, klättrade lite mer i träd och avslutade med en plankbuffé och 40 upphopp. Sådärja!

Efter passet cyklade vi hem till mig och åt restlunch och diskuterade vad vi mer skulle göra. Den soliga morgon hade blivit en gråmulen eftermiddag men ut skulle vi. Valet föll på Skrylle och vi kikade på spårkartan och bestämde oss för Billebjersrundan, en runda som ingen av oss hade sprungit tidigare men 8½ km kändes rätt lagom.

Rundan började rätt så trist med nästan 1 km asfalterad cykelväg men det gick snart över. Skog och MTB-spår, en härlig mjuk gräsyta bredvid fiskedammar, mera skog upp på Billebjer till fin utsikt, grusväg förbi julgransodlingar och hästar, skogsstig, cykelbana, mera skogsstig och så sista kilometern på asfalterad cykelväg i lätt uppförslut. Ganska varierad terräng och underlag och allmänt trevligt, dessutom behagligt prattempo. Fast vi hade ju inga 8½ km på klockan när vi kom tillbaka så vi fick springa en vända ut i skogen och tillbaka för att få ihop dem :-D (nörd-löpare....)

Turligt nog kom vi tillbaka precis till fikadags (nähä....) och njöt av latte och blåbärspaj med vaniljsås på uteserveringen. Sen styrde vi bilen hem för en snabb dusch innan vi cyklade hem till Sarah och lämnade av en hög med grejer innan vi vände cyklarna tillbaka mot centrum. En kort promenix på internationella matmarknaden som inte riktigt motsvarade våra förväntningar så vi svängde upp till Södertull och satt i solen med tapas och öl. Efterrätt bör man ha så vi fortsatte cykel-ledes till Bar Italia i Västra Hamnen och åt glass och sen satt vi länge ute på trädäcket med ett kort avbrott för att handla varsin folköl och lite choklad inne på Green som vi njöt av i kvällssol med havsutsikt och lite för mycket blåst.

Hemma var jag vid nio, nöjd och glad och med rosiga kinder av sol och vind. Förmodligen med lite fler fräknar än jag hade i morse och med utevistelse- och rörelserekord för en lördag. Stegräknaren har klockat över 25.000 steg och jag har rört på mig varje timme mellan 7 i morse och 18 i kväll (minsta målet är 250 steg per timme för att få "poäng" och ni anar inte hur svårt det är när jag sitter på kontoret.... ). Benen klarade löprundan fint fast de var lite sega och jag har fyllt på med god mat och trevligt sällskap. En feelgood-lördag helt enkelt. Typiskt bra!

Inga kommentarer: