måndag 1 december 2014

NMT. Så glad att jag valde att träna i kväll!

Det är KALLT. Kallt på det där Skåne-sättet när det är några ynka plusgrader och så blåser det en isande vind som går genom allt. Det var kallt att cykla till jobbet i morse och då hade jag ändå medvind och kunde tina i en varm dusch. När jag cyklade hem hade jag vinden rakt mot mig så att jag nästan tappade andan emellanåt och trots en stor kopp hett te när jag kom hem så tog det nog en timme innan jag kände mig genomvarm igen.

Föga överraskande alltså att jag inte kände mig så våldsamt pepp på att ge mig ut i kylan och träna NMT. Fast jag bestämde mig för att göra det ändå eftersom jag kom på att back in the days innan jag själv blev instruktör så hade vädret minsann inte stoppat mig! Fast jag var lite lycklig för att Joakim kom hem med bilen så att jag slapp cykla ner, det får jag erkänna...

Extra underställströja på alltså och så uppställning. Vi var fyra modiga som trotsade kylan i dag och körde ett klassiskt Daniel-pass - kortleken. Fast en lite mer komplicerad variant än vanligt då, häng med här:
Kort 2-10: motsvarande repetitioner av burpees, utfallshopp, knäböj med hopp och armhävningar.
Knekt/Dam/Kung: 20/40/60 sek i statisk övning - jägarvila, planka, rygglyft och mountainclimbers (nej, inte statiska då)
Ess: ett fullt varv med 10 repetitioner av alla fyra övningar.
Joker: första gången två, andra gången ett varv upp i backen och ner.

Innan kortleken så värmde vi upp med ett varv jogg i cirkeln och en hel hoper uppvärmningsövningar. Sen körde vi i gång - tjejerna mot killarna, dvs vi turades om att dra kort och göra övning, utom på ess och joker då alla körde.

Som vanligt blir det lite random hur korten faller. Vi hade en joker väldigt tidigt och fick rejsa upp i backen två gånger men då var den överstökad åtminstone. Sen fick kamrat G och jag en himmelens massa burpees och killarna tog sig an nästan alla knäböj med hopp. De där varven med alla övningar var också fina - ni kan nog själv räkna ut hur det blev med burpees + utfallshopp + knäböj med hopp = segt i benen! När den andra jokern kom fick jag bita ihop för att släpa mig upp i backen men det gick faktiskt. Väl nere slog vi till med lite flera burpees såklart.

När vi hade tagit oss genom hela kortleken följde ålning under plankor och en nerjogg plus en ganska noggrann stretch. Skönt. Daniel rapporterade att vi hade gjort kortleken tio minuter snabbare än förra gången han körde samma typ av pass :-)

Jag har avnjutit hela tre julkalendrar i dag - jag har införskaffat två tekalendrar och en chokladkalender. Mycket trevligt. En kopp Brunkullans te i eftermiddags och ikväll blev det ekologiskt te med namnet Hello Sunshine och ett nougathjärta från Peter Beier. Efter gårdagens kakorgie har jag absolut inte varit sugen på sötsaker i dag men en god chokladbit till kvällsteet slinker alltid ner!

Inga kommentarer: