onsdag 17 december 2014

Testpanelen: SATS Speed'n'Sports

Jag har (ta-daa!) lyckats öppna två luckor i dag: 10 minuter rörlighet på morgonen (tack till Yogobe för att styra upp det passet) och testa något nytt. Som en del i vårt företagsavtal med SATS fick vi nämligen 5 gratis gästplatser på samtliga gruppträningspass i december på det center som ligger närmast vårt huvudkontor. Det har varit lite knivigt för mig att få in ett pass i schemat men jag ville verkligen testa konceptpasset Speed'n'Sports och i dag på lunchen var det dags.

Speed'n'Sports är ett fartfyllt 45-minuterspass som genererar riklig eftersvettning! SATS' egen info om passet hittar ni här om ni vill kolla.

Dagens pass leddes av Maurice Poaches som själv har tagit fram klassen och det är alltid extra kul att träna "ursprungsvarianten". Han är amerikan och pratade engelska under hela klassen - det funkar problemfritt. Det märktes att det var många stammisar som brukar träna på lunchen också vilket underlättar. Speed'n'Sports är helt utan koreografi och fokuserar på snabba intervaller helt enkelt.

Vi värmde upp i stor cirkel med diverse löp- och skuttövningar. Sen jobbade vi på stället med ner/upp där Maurice roade sig med att göra tvärtom i kroppspråket - dvs göra upphopp men säga "down" i stället. Funkar varje gång, människor är så funtade att vi reagerar på kroppsspråket i stället. Vi gjorde lite varianter på utfall och knäböj också innan vi delades in i två grupper.

Det var dags för "stegen" fast vi fick ingen stege utlagd på golvet utan skulle låtsas att den fanns där. Bra, för klassavvecklingen går snabbare då, men nackdelen är att stegkombinationerna inte blir lika exakta och kvicka! Jag tippar att vi jobbade 15-20 minuter med stegkombos, björngångsvarianter m.m.

Klassens avslut skedde också i två grupper - hälften körde styrkeövning med boll, hälften en löpövning i en minut i taget, 15 sek för vila/byte och 1 min vila efter 4 varv (dvs att man hade jobbat med boll 2 gånger och sprungit 2 gånger. 3 omgångar körde vi. Första omgången var det löpning ena hållet och sidosteg tillbaka medan man med bollen körde burpees. Nice. Omgång två var det löpning och nudda golvet på varje sida, med bollen var det utfall med rotation (eller utfallshopp om man var extra pigg. Omgång 3 var det enkel löpning fram och tillbaka och med bollen var det ball slams.

Sen var det frivillig nerjogg (vi tog ett lätt varv) innan vi kastade oss i svalkande dusch. Eftersvettningen var livlig kan man säga :-D

Hela tiden medan vi jobbade höll Maurice igång pep-talken. Om att vara i nuet, att det är för sent att bestämma sig för att förändra livet på nyår, att förändring ska pågå hela tiden, att ta i, ge allt på varje repetition... I början funkade det för mig men mot slutet av klassen ville jag bara be honom hålla truten :-D Helt klassiskt för mig - när det börjar bli jobbigt så vill jag inte höra en massa skitsnack!

En annan sak jag reagerade på var bristen på gruppdynamik. I avslutningsdelen gick vi ju tvärs över salen och bytte plats för att turas om att springa och jobba med bollar. För mig är det helt naturligt att le och göra high five med den jag möter, att peppa med ett "bra jobbat". Men icke. Det var knappt att nån vågade möta min blick. Det upplevde jag som väldigt konstigt, men det är såklart skillnaden på NMT och gruppträning på gym! På NMT är vi vana att peppa varandra även om vi inte känner varann, så gör man tydligen inte i övriga träningsvärlden....

Efter gårdagens bendödarpass och dagens dito kommer mina ben kännas ganska intressanta i morgon, tror jag. Let's see. I kväll ska jag lämna Joakim ensam hemma och ta en sväng på Tivolis julmarknad med mina föräldrar. Danska æbleskiver, here I come! Och just det, i morse pratade jag med en journalist på temat "från utbränd till ultra", jag kanske dyker upp i en tidning nära dig vad det lider :-D

Inga kommentarer: