söndag 23 november 2014

En helt vanlig söndagspromenad...

... eller inte. Joakim skulle köra "högintensiv lågpulsträning" och jag hade backintervaller i min planering. Så vi gjorde gemensam sak av det helt enkelt. "Högintensiv lågpulsträning" innebär gång och lätt jogg med extra belastning i form av 10 kg viktväst och 10 kg ryggsäck. Fördelen med att Joakim ändå kånkar på en ryggsäck är att han kan ha en extratröja till mig och en flaska vatten :-)

Vi gick och joggade om vartannat ner till "kossabacken" (kallas så för att den befinner sig inne i en hage där det går kor och betar på sommaren, det är dock fritt fram att gå in i hagen så länge man inte jävlas med kossorna) och sen delade vi på oss ett tag. Jag skulle köra rullande backintervaller i 20 minuter och Joakim traskade runt i området så länge.

Kossabacken är ganska lång - den ser inte så lång ut men man ser bara hälften nerifrån - och det tog ca 1:40 att springa upp hela vägen. Springa upp med fokus på teknik och tryck (och andning sista tredjedelen), rask gång ner - det blev knappt 5 vändor på 20 minuter. När klockan passerade 20 minuter och jag var ungefär halvvägs ner vände jag om och sprintade hela vägen upp till toppen som avslut och klockade sedan en pulssänkning på 36 slag på en minut. Kalas. "Very good recovery" sa klockan!

Sedan slog vi följe igen, gick nerför branta backen, upp igen och så ner på andra sidan. En sväng runt på Bulltofta genom skogen och via motionsspåren innan vi vände hemåt - jag hade 9½ km på klockan när vi kom hem varav de flesta såklart var ganska lågintensiva men vi var ändå ute i dagsljus i 1½ timme och jag fick till några väldigt fina backintervaller. Så jag är nöjd med dagens träning.

Jag har rundat av med ett kort yogapass med fokus på baksida lår, vader och fötter vilket kändes skönt och innebär att jag har lyckats yoga varje dag i en hel vecka. Hurra! En vecka till - för jag hade ju bestämt två veckor på raken :-)

Inga kommentarer: