lördag 15 november 2014

NMT - nytt distansrekord!

När jag började med NMT sprang vi ofta ganska långa distanser på passen - att vi hann 4-5 km och en massa övningar var inget ovanligt. Sen har det där ändrats lite, kanske för att vi bytt instruktörer och kanske för att vi periodvis har haft deltagare som inte hade så stor löpförmåga och då vänjer man sig vid att planera pass som innebär mer arbete centrerat på en plats och att inte räkna med möjligheten för långa transporter. Att springa långa sträckor kräver också att instruktören har bra koll på området vilket just nu är svårt i Lund där de håller på och dränerar och gräver och bär sig åt. Så vi har haft en del pass med rätt korta transportdistanser och jag planerar såna själv också för att det är lite enklare att styra upp nu när det är mörkt på kvällarna.

I onsdags slog jag trots mörkret till med ett pass där jag som instruktör hade dryga 4 km på klockan och eftersom deltagarna sprang lite intervaller och lite backe också så kom de antagligen upp i minst 5½ km. Daniel K slog dock det med råge i dag då jag kom tillbaka efter passet med 7,7 km på klockan!

Passet var aviserat som "specialpass med Gunnar, tärningar och överblivet renoveringsmaterial". Vilket kan innebära ganska exakt vad som helst när det är Dunderdanne som chefar för passet. "Gunnar" är ett bildäck riggat med en sele så att man kan släpa det efter sig när man springer. Renoveringsmaterialet var i dag bitar av parkettgolv som Daniel hade skrivit olika övningar på och tärningarna är helt enkelt tärningar i oversize.

Vi började passet med att springa 1,6 km i lugnt tempo inkl lite uppvärmningsövningar ut till dammen bortom kossabacken. Väl därute fick vi bekanta oss med det varvet vi sen skulle springa medan Daniel dukade - ett varv upp för en backe (sista delen av Bulltoftas långa backe) och sen skulle vi gå ner genom skogen. Detta varv skulle växlas med övningar som stod på parkettbitarna och så parkerade Daniel tärningar vid sidan om de övningar vi skulle göra för att visa antalet.

Gunnar skulle konstant vara i rörelse så att när nån kom ner efter ett varv med Gunnar skulle näste man direkt ta över däcket och springa iväg. Vissa av övningarna på listan var t ex "planka tills Gunnar kommer tillbaka" så att alla fick vänta kvar i plankan, andra var vanliga situps eller knäböj som vi då gjorde ett antal av, korsade bron och kollade klockan som gav klartecken för löpning på 00 eller 30 sekunder så att man fick lite vila om man hade tur.

Vi snurrade på där en halvtimme som gick superfort. Springa ett varv, göra övning(ar), kanske 10 skidhopp och 15 situps, över bron, kolla klockan, räkna ner, springa, planka tills Gunnar kom tillbaka, över bron, kolla klockan, springa.... Jag koncentrerade mig på att trycka på sista och brantaste biten uppför eftersom jag visste att det var gåvila ner sen och var således ordentligt flåsig på varje varv men återhämtad när jag kom ner och skulle göra övningar. En halv flaska champagne i går var väl inte världens mest fantastiska uppladdning men förutom att jag kände mig lite seg i benen märkte jag inte av den.

Efter 30 minuter sprang vi vårt sista varv och återsamlades och plocka ihop. Sen gick det i lätt (nåja) jogg ca halva vägen tillbaka där vi avslutade passet med Daniels traditionella "åla i cirkel"- övning och sen blev det fri fart sista biten. Lätt jogg och lite gång för min del. Vi stretchade lite halvgemensamt för ordningens skull (men utan instruktör) innan vi gav oss av hemåt.

Ett skönt flåsigt pass, kul och varierat. Det var skönt med en dusch efteråt och jag var väldigt glad över att ha rester från i går i kylen så att det bara var att mikra och äta!

Inga kommentarer: