tisdag 4 november 2014

... och så sprang vi - B.A.B.Y. Runners Team Tisdag!

Efter mellanmål och vila cyklade jag till Bulltofta för att springa med B.A.B.Y.-gänget. För en gångs skull utan instruktörsåtagande, jag hade bara lovat att bistå med 10 min löpteknik/löpskolning men annars var jag mest där för min egen skull.

Passet började högdramatiskt med att en polis kom bort till oss vid utegymmet och frågade om vi skulle ut och springa och om vi i så fall kunde hjälpa dem lite och hålla ögonen öppna efter en person de letade efter. Visst, självklart! Hittade dock ingen därute i mörkret..  Vi fick värma upp med lätt jogg runt cirkusplatsen ett varv och sen blev det utfallsgång och hopp på ett ben följt av "draken", "stjärnan" och tåhävningar.

Sen var det min tur att kliva in och jag körde lite teknikträning med front-foot-march, lite jobb med armar och hållning och vanliga låg skip, höga knän, spark i baken och kombinationen av högt knä och spark i baken. Det var min instruktörsinsats för kvällen - sen klev jag "av scen" och blev vanlig löpare igen :-)

Kvällens intervalldel var 4 x 4 x 40. Dvs 4 set om 40 sek löpning/40 sek vila med 80 sek setvila mellan seten. Ganska komfortabelt pass - intervallerna är tillräckligt korta för att man kan trycka på och tillräckligt långa för att man ska hinna bli trött, och vilan är lagom lång så att man känner sig återhämtad men inte är 100% nere i puls. För egen del satte mjölksyran in ungefär efter 30 sekunder men då var det bara att räkna ner från tio i huvudet, och tio sekunder klarar man alltid! Vi körde två intervaller på ena hållet och vände sen och körde två tillbaka så att vi hade setvila på samma ställe allihop. Bra upplägg. Jag körde genomgående ståvila medan övriga körde gåvila. Det innebar att på första intervallen låg jag en bit före alla andra. Sen gick de om mig under gåvilan och så fick jag ryggar att jaga på andra intervallen vilket gjorde det väldigt roligt för mig att springa! Plocka ryggar är kul :-)

16 flåsiga intervaller senare plockade vi ihop våra grejer och promenerade raskt bort till stockarna vid utegymmet där vi fick köra lite fyscirkel. Knäböj, skidhopp, armhävningar mot stock och löpning mot stock. Snabb och enkel fys! Och sedan stretch i lugn och ro. Mycket njutbart. Det var kul att springa i dag, jag hade massor med energi och kände mig inte märkbart trött i benen - fast jag misstänker att det kommer i morgon. Tack gänget för en fin kväll! 

Inga kommentarer: