söndag 30 augusti 2015

44 timmar.

44 timmar är "en helg" enligt Försvarsmakten och tydligen den tid som anses passande för att umgås med nära och kära efter 12 dagars bortavaro. Behöver jag säga att jag inte håller med? ;-)

Jag hämtade Joakim strax före tio i fredags kväll. En trött och lite snuvig Joakim, ungefär som förväntat, efter 12 långa "arbetsdagar" i sträck där de ofta har hållit på till sent på kvällen med övningar och prov och föreläsningar och vad vet jag. Inte undra på att förkylningar bryter ut nu när de är lediga och jag tror det är många som kommer tillbaka lite snuviga i kväll!

Med anledning av förkylning + trötthet blev det en lugn helg med fokus på återhämtning. Själv har jag haft två ganska tuffa veckor och förra helgen blev det inte heller så mycket återhämtning och vila som jag egentligen hade behövt så jag var också rätt sliten och nöjd med att bara få ta det lugnt! Vi har handlat, lagat mat tillsammans, fikat hos svärmor, kramats och pratat i timmavis. Jag har fått höra lite mer om Joakims kamrater och vardag och förstår kanske lite, lite bättre vad han sysslar med även om det i min optik fortfarande känns litegrann som om han har åkt på kollo :-D

Eftersom helgen var så kort kändes det väldigt jobbigt att inse i eftermiddags att nu är det snart slut. Jobbigt för oss båda två - som tur är. Annars är det oftast lättare att vara den som åker iväg medan den som blir kvar hemma har det lite tuffare! Det är ingen idé att jag påstår att det här är en lätt situation, men jag har förberett mig på den ett bra tag och jag accepterar att det känns tungt ibland. Jag undviker att försjunka i självmedlidande men jag tillåter mig själv att vara ledsen när det behövs.

Nu blir det dock enklare ett tag eftersom vi kommer kunna ses varje helg de kommande veckorna. En arbetsvecka går fort och förhoppningsvis lyckas vi få till tågbokningar på snabbtåg också vilket förlänger helgen med hela 3 värdefulla timmar.

Med anledning av denna första helg tillsammans + behovet av återhämtning har jag helt enkelt struntat i de två träningspassen på helgens schema och bara tagit det lugnt. Det behövdes. Nu har jag sovit ut, ätit och vilat. Skjutsade Joakim till tåget kl 18, snyftade lite och återgick sedan till att förbereda veckans mat. Två frukostsmoothies i termosmugg, en macka till i morgon, två lådor med kycklingfärssås och två kycklingfärsbiffar att stoppa i hamburgerbröd tillsammans med färska grönsaker. Utan foodprep ingen chans att få middag måndag-tisdag-onsdag så det var inte så mycket att diskutera om!

Inga kommentarer: