måndag 5 oktober 2015

Att vara snäll mot sig själv

När man kommer hem kvart över sju med insikten att den här veckan är helt jävla felplanerad och att det inte finns mycket tid för återhämtning. Och stressar lite över det men sen inser att det blir faktiskt inte bättre för det utan det är bara att göra det bästa av det. Klappar på mig själv för att jag var kompetent och köpte en härlig superfood-smoothiebowl till eftermiddagsmålet när jag insåg att jag hade glömt kvargburken hemma och skulle jobba till halv sju. Har sett till att få mat i magen och sitta ner och ANDAS utan datorn. Har kollat att det finns färdiglagad mat som räcker veckan ut även om det kan bli lite enahanda. Det är good enough.

Jag ska inte ställa några krav på mig att jag ska cykla resten av veckan. Jag ska inte ställa några krav om att det ska städas eller tvättas. Jag ska inte ha dåligt samvete för att jag inte hinner träna utan gilla läget och acceptera att jag måste bli fri från förkylningen först. De timmar jag har hemma ska jag lägga på att vara snäll mot mig själv, återhämta mig och lägga mig i tid. För annars kommer jag inte orka. Jag ska lägga en kvart varje kväll så tidigt som möjligt på att packa väskan och förbereda för dagen efter och sedan ska jag släppa datorn och telefonen och bara ligga i soffan och läsa eller titta på tv. Och om jag behöver sova så kan jag gå och lägga mig klockan nio. Det är faktiskt ingen som har rätt att ha några synpunkter på när jag går och lägger mig.

ANDAS är veckans mantra. Kan bli lite skralt på bloggfronten. Det är OK. Good enough :-)

Inga kommentarer: