söndag 26 juli 2020

Nöjd, trygg, lycklig. Och väldigt, väldigt redo för semester!

Det har varit tuffa veckor i sommar men denna vecka började det lätta lite. Som att alla andra också var på semester dvs mycket mindre inkommande ärenden. Vilket är rätt tacksamt när man är den enda av 5 på avdelningen som jobbar och därmed ska "kunna allt" ungefär :-) OCH fixa med sina egna surdegar som har legat kvar "för i juli har man lugn och ro" samt förbereda en rimlig överlämning till kollegorna. 

Vi är också lite berörda av att ha ett huvudkontor i Tyskland, man märker att de tyska kollegorna gärna vill bocka av och få undan allt innan de själva går på semester i augusti så det har dykt upp lite extraprojekt också. Tråkigt har jag i alla fall inte haft! 

Men nu - nu är det nedräkning. Jag jobbar bara fyra dagar till - sen har jag semester i nästan 4 veckor. Och det ska bli himla skönt att inte behöva passa tider, inte hålla koll på rutiner och deadlines utan faktiskt bara vara. Bjuder på en bild på alternativ jobb-vardag. Jag jobbade hemifrån och behövde lyssna på en presentation på 1½ timme. Klart läge att flytta från stolen till yogamattan, stretcha lite och ta en fika! 

Sen var det ju det här med semester. Ska resa, ska inte resa? Resa inom Sverige, resa till utlandet? Vi funderade på Rügen i Tyskland igen men tyckte ändå det kändes för osäkert plus krav på munskydd på allmän plats inomhus. Sen hade vi egentligen bestämt att vi inte skulle åka utan bara göra utflykter hemifrån - tills jag började se fjällbilder i alla flöden och kollade upp bokningsläget i Idre. Joakim hakade på tanken och vi planerar en anpassad fjällsemester. Stuga, självhushåll, vi tar med oss 4 färdiglagade frysta maträtter i kylväskan och en kasse skafferivaror upp så vi bara behöver kompletteringshandla en gång på plats. Det känns rimligt både för oss och vår omgivning. Antagligen blir det nån takeaway och nån utemiddag men det hade vi ju också gjort hemma. 

Jag längtar efter att få springa på fjället. Längtar efter långkalsonger i augusti, blåbärsplock och fjälluft. Kura inne i skymningen med varm choklad och blossande kinder efter utedagar. Lite djupare andetag, lite mera TID. Hänga med Joakim på en fisketur, grilla korv över brasan, den säregna doften av myggmedel + brasa + utomhus :-) Kanske fjällridning på islandshäst, kanske inte. 

Just nu laddar jag för mina sista fyra dagar på jobbet. Jag ska göra klart alla juli månads måsten och lämna över fint och prydligt till mina kollegor, jag litar på att de löser allt som behöver göras. Sen hinner vi vara hemma en dryg vecka innan vi reser, så det finns tid att packa, planera, laga mat och frysa in, komplettera med akuta behov inför resan (bärplockare, handsprit och myggmedel står på listen i alla fall!) och landa lite i ledighetskänslan. 

Vi tog i och för sig lite förskott på semestern i går. Det var fint och soligt så efter en gemensam löptur cyklade vi bort till Lokstallarna. Lokal öl, streetfood och gött häng i solsken var helt lysande just i går när det var så fint väder och fick dagen att kännas lite som en semesterdag! Och kantarellklämma och rabarberlimonad... mmmmm... 

Med löpningen går det för övrigt bara finfint. En av veckans uppgifter var att träna på kadens 180 steg per minut. Jag slet ganska mycket med metronomappar m.m. men kom sedan på att musik borde vara grejen. Sökte på Spotify och tydligen är det nån tävlingsklass i bugg där tempot ska vara just 180 bpm. Buggmusik är dessutom både varierad och rätt peppig så jag hittade en väldigt kul spellista som jag satte på och sen gick det som en dans :-D (ja, förlåt...) Har också haft tvång på att styrketräna med vikter denna vecka så jag plockade fram lite kettlebells och gummiband och roade mig med dem. Känns helt okej faktiskt! Dryga 4 mil denna veckan vilket är en lite lättare vecka men jag har kikat på nästa veckas schema som är rätt mycket tyngre såatteh - jag hinner nog springa vad jag ska ändå. 

Häpp, nu laddar vi - sista veckan in i kaklet!

Inga kommentarer: