onsdag 21 augusti 2013

NMT - myspys? Nä, Spyfys!

Efter att ha kört slut på kroppen i två omgångar i går och i dag såg jag fram emot ett myspyspass i dag då jag skulle ankra på Idas pass. Fast nä, det blev spyfys i stället kan man säga... Vi var nämligen bara tio stycken och alla var gamla i gamet så det var bara att knyta dojorna och rocka loss.

Vi uppvärmningsjoggade lite och Ida körde en kombo av jägarmarsch, slalom och överkroppsuppvärmning. Utmanande att springa slalom i ledet med en fullpackad rygga medan gänget vevar med armarna kan jag bara säga :-D Sen fortsatte vi inne på cricketplan där vi joggade fram och tillbaka i lugnt tempo och körde situps, armhävningar och rygglyft i vändningarna och upprepade hela köret igen med lite högre löptempo.

På det följde "president och livvakt" som jag stod över eftersom jag vet att det är stor risk för fotlederna och då stämde det också bättre att gruppen delades upp tre och tre. Om nån råkade släppa taget under leken så bestraffades alla med 5 armhävningar så dem passade jag på att köra i alla fall.

När vi sen var varma var det dags för Ida-favoriten "Stjärnan". En utmärkt och obehaglig cirkelträningsform! Det var löpning ut till 5 stationer från mitten av cricketplan. Tricepsdips, armhävningar, enbenshöftlyft, upphopp och situps. På samtliga övningar gällde 15 reps för gröna och 10 reps för blåa, och alla övningar gjorde vi tre gånger i sträck med löpning emellan utom enbenshöftlyften som gjordes två gånger - 15 (10) reps på varje ben. Det blev alltså 14 löpningar och 45 reps av allting utom höftlyften. Pust. Inte mycket till vila heller nånstans!

Sen joggade vi bort bakom motionsgården och körde en äkta Ida-cirkel. 5 stationer: löpning uppför trappan och varvet ner och runt, stjärnan (alltså den plankanvarianten där man byter sida), löpning med kompis i gummiband, sneda rygglyft och burpees. Vi körde två varv med 60 sek jobb och 15 sek byte vilket innebar att båda parter fick springa i gummiband med partnern som höll emot. Sen körde vi ett varv till men bytte ut löpningen i gummiband mot valfri axelpress eller rodd med gummibanden.

Och vips var klockan halv åtta, vi stretchade och körde 32 upphopp. Klart! Jag är helt överraskad över hur mycket jag faktiskt klarade av att ta ut mig i dag trots att jag inte trodde att jag skulle orka någonting alls.

I morgon blir det nån sorts vilodag. Typ. Tror jag. Fast det händer lite kul grejer ändå - återkommer till det efteråt!

Inga kommentarer: