torsdag 27 februari 2014

Ben och axlar. Oh, the pain..

Som vanligt började jag torsdagen på gymmet. Inte tänka, bara göra - fokuserat. Det var mina mentala ledord inför dagens pass.

Benpasset känns tungt, jobbigt. Jag har alltid gillat att träna ben för att jag är stark - men det här passet är kämpigt att ta sig igenom. Stora muskler som blir enormt trötta!

Jag hade cyklat till gymmet så jag körde bara lite rörlighet med pinne och ett lätt set knäböj med stång utan vikter innan jag drog igång. 4 x 8 knäböj med 60 kg plus 45 snabba knäböj utan vikt som avslut. Japp, där var man i gång för dagen! Vidare till splitböj med 2x12 kg kettlebell (så mycket bekvämare än hantlarna!) som sin vana trogen ger rejält med mjölksyra. Sedan stapplade jag bort till bensparkmaskinen och undrade lite för mig själv vad jag egentligen höll på med. Benen var redan totalt stela, men jag fortsatte....

Lite ironiskt kunde jag under mina bensparkset titta på TV-shop där man som vanligt marknadsförde diverse quick fixes. Magrutor på bara fem minuter om dagen - givetvis är prylen hopfällbar, förvaras enkelt under sängen och har säkert en praktisk bältesclips också som alla TV-shopgrejer verkar ha. Magrutor på fem minuter om dagen? I don't think so, bitch....

Sen hade benen fått sitt för dagen och det var dags för axlar. Inte en superfavorit men resultaten är högst påtagliga kan man säga. Militärpress - förra veckan fegade jag, i dag tog jag i ordentligt och körde mina åttor med 25 kg. Yay me! Sen följde de fantastiska sidolyften i kabelmaskin, Martin kallar dem för "a humbling exercise" och jag håller med. Pyttelite vikt och ändå står man och sliter som ett djur för att få upp den. Som avslut shrugs med 2 x 15 kg. Jag tokgillar övningen men har svårt att inte fnissa när jag står framför spegeln. Anledningen? Jo, man kopplar in en liten muskel på sidan av halsen som drar lite i käkar och kinder. Återigen med Martins ord "man ser ut typ som en epileptisk hamster" och varje gång jag ser de där små ryckningarna vill jag bara fnissa. Tur att det oftast är halvtomt i gymmet när jag är där för annars undrar folk nog vad jag har i vattenflaskan....

Lite skön stretch och så dusch och fix innan jobbet. Puh. Jag hade egentligen tänkt att jag antingen skulle på NMT eller IntervallFlex i kväll men det är bara att inse att det inte går att samla energi för det just nu. Styrketräningen kostar tydligen en hel del och jag anpassar mig och tar det lilla lugna i stället. Ska mata musklerna med god fisksoppa alldeles strax!

För övrigt var jag hos företagssköterskan i går på en snabb hälsokoll och hade kanonbra värden på både kolesterol, blodsocker och blodvärde. Blodtrycket var lite högre än väntat men jag tror och hoppas på att det beror på stressnivån på jobbet och att det kommer lugna sig igen inom några veckor. Ska dock hålla koll på det, har jag lovat mig själv. Och kanske yoga lite oftare och chilla lite mer!

Inga kommentarer: