måndag 17 februari 2014

Biblioman? Bokoholist? Och andra fakta

Hej. Det är dags för mig att erkänna att jag har ett beroende. Inte ett som jag vill bli fri från. Inte ett som skadar mig eller mina närmaste. Inte något som medför stora kostnader. Ett beroende som mina föräldrar har uppmuntrat sen jag var liten. Jag är beroende av böcker. Finns det nåt ord för det? Bibliofil räcker inte riktigt, så då får det väl heta biblioman. Eller bokoholist kanske?

Allra svårast märker jag av mitt beroende när jag går till biblioteket. I dag t ex. Martin har beordrat en vilodag, så i stället för NMT cyklade jag ner till biblioteket - officiellt för att hämta tre beställda pluggböcker och lämna tillbaka en bok. Men jag hade ju inte bråttom så jag strosade runt där ett tag och plockade godsaker från hyllorna. Det är ju helt gratis - och om jag inte gillar boken behöver jag inte ens läsa ut den, jag kan lämna tillbaka den helt oläst om jag vill!

Det brukar bli en ganska blandad samling. Min biblioteksrunda börjar oftast med hyllorna på konstiga språk. Hittade inget på engelska i dag, men en tysk bok av en favoritförfattare. Förra gången blev det lite dansk fantasy för ungdomar t ex. Sen betar jag av hyllorna på svenska och sist pocketstället. Jag tror det blev 8 böcker i dag - och så tre stora luntor kurslitteratur. Himmelskt. Synd att man ska behöva jobba, annars hade jag kurat ihop mig i soffan och läst halva natten!

Jag bjuder på lite andra "fun facts" om livet just nu.
  • Min favoritmacka är för tillfället grovt bröd med avocado, brieost och salami - helst vitlökssalami. Inget för de fettförskräckta...
  • Jag tittar helst på sånt som Joakim kallar "tant-tv". Matlagningsprogram, bantningsprogram och BBC-serier som Downton Abbey. 
  • Jag är väldigt förtjust i fiskpinnar!
  • Jag klarar inte av att handla på Netto. Jag går in med intentionen att handla en liter mjölk men kommer ut med allt från tandkräm till ostbågar "för att det var veckans special"
  • I dag har jag berättat för en samarbetspartner att de har gjort allt fel och att de är idioter hela bunten. Eller, jag sa inte precis så, men det var andemeningen i alla fall. Diplomatkarriär? Inte här, inte....
  • Om jag fick välja skulle jag förmodligen rassla runt i tights och lösa överdragsbyxor varenda dag. 
  • När jag får "road rage" hojtar och svär jag alltid på danska.
  • Jag blir hysterisk på dålig reklam som t ex Cillit Bang och Merci "du är skalvet som skakar min kontinent" - really?
  • Jag älskar däremot Snickersreklamen "because you're not you when you're hungry"
  • Nästa vår skulle jag vilja göra det här
  • Jag har samma problem med Toffifee och chokladbiskvier som med böcker. One's never enough...

1 kommentar:

Nellie - the Flying Hippo sa...

Jag håller helt med om reklamerna. Men du Toffifee-reklamen är verkligen inte mycket att hänga i julgranen den heller, fast de är rätt goda, det håller jag med om. :)