onsdag 18 november 2015

4good: Pay It Forward 2015

I går var det dags för höstens sista 4good-kväll. Jag hade egentligen inte tänkt gå men 4good bjöd in mig som gäst och det kunde jag givetvis inte motstå! Så jag lyckades byta mitt instruktörspass mot en annan veckas och drog in till stan i stället.

Som vanligt var det så att det oväntade är det bästa. Och att det inte alltid blir det man väntar sig. Temat för kvällen var "Pay It Forward" och det innebär att man försöker skicka vidare, göra världen bättre, göra något gott. Det kan ta sig många olika uttryck och i går fick vi en härligt varierad kväll!

Först ut var Tilde de Paula Eby, känd från Nyhetsmorgon och Hela Sverige Bakar. Hon berättade om sin familjs flykt från Chile. Om att bosätta sig i Sverige men aldrig känna sig helt svensk, alltid känna lite utanförskap. Det handlade om tacksamhet men också om kampen för att bli en del av samhället. Mycket tänkvärt i dessa tider då många tvingas fly från sina hemländer.

Näst på tur stod Karin Volo. Nån har kanske hört henne sommarprata - tjejen som var på väg hem från USA men blev stoppad av polisen och satt häktad i nästan 4 år för ett brott som hennes exman begått men i hennes namn? Hursomhelst bestämde hon sig efter dessa 4 år för att förändra sitt liv och arbeta med att sprida glädje i världen. Det sägs att bara 13% av alla människor går till sina jobb med glädje, resten är mer eller mindre desillusionerade och Karin arbetar med företagsutveckling och coaching för att förändra det. Superintressant, tyckte jag.

Efter pausen (mingel, vin och choklad fast ingen choklad till mig) var det dags för det där oväntade. Cecilia Andrén Nyström, grundaren av Futebol dá Forca. En späd liten tjej, men med en enorm inneboende kraft! Som 19-åring reste hon till Moçambique för att sprida sin vision om fotbollsträning för tjejer. Ingen tekniskt avancerad fotbollsträning, men med fokus på att SE tjejerna, bekräfta dem, ge feedback och positiv uppmärksamhet. Något som efter 5 år har utvecklat sig till 400 ideella coacher och 8000 tjejer i fyra länder. Det coolaste av allt är att de i samband med sina fotbollsträningar och -matcher i Moçambique och Zambia kör workshops och undervisar tjejerna i viktiga ämnen - som mänskliga rättigheter, preventivmedel, menscykeln m.m. Som om det inte vore nog så får även publiken på matcherna samma information. Snacka om att utveckla samhället och undervisa viktiga målgrupper - ungdomar! Jag är vansinnigt imponerad och inser samtidigt att det Cecilia jobbar med är samma sak som vi på B.A.B.Y. Runners Team jobbar med - att ge kvinnor möjligheter, att förändra världen en person i taget. Jag har ett embryo till en idé som jag ska vidareutveckla. Tjejer kan!

Sist ut var Tony Irving. Jag förväntade mig en flamboyant show och en dramatisk "så kom jag ut"-historia. Det blev inte så. Inte alls, faktiskt. Utan det här var en ärlig Tony som berättade om sina felsteg i livet, om att bygga upp en fasad som man egentligen inte kan stå för, om skönhetsoperationer för att behålla fasaden medan ekonomin rasade samman. Jag var väldigt berörd av storyn som har vissa likheter med min egen - det där med en snygg fasad och kaos inuti är lite bekant liksom ;-)

Som ni säkert fattar är det Cecilia Andrén Nyström som tog flest poäng hos mig denna kväll och jag är än mer motiverad att försöka göra MIN lilla skillnad. Tack 4good för inbjudan, vi ses igen!

Inga kommentarer: