söndag 8 november 2015

Utvilad. Ompysslad. Batteriladdad.

Och så var det en himla massa pusselbitar som ramlade på plats också!

När jag fick klart för mig att Joakim skulle vara ute och "leka krig" hela denna helg så ringde jag mina föräldrar och undrade om de ville ha besök. För att göra nåt annat med helgen än att kura hemma, för att hinna träffa dem lite och för att bli lite ompysslad som man ju blir när man åker hem till mamma.

Lördag morgon gick jag upp tidigt och åkte till gymmet. Tränade på ett morgonlugnt gym och la fokus på att göra ett bra jobb rent tekniskt. Vänster axel var ganska öm efter Jimmys omsorger i fredags så det var inte läge att maxa i axelpressar eller andra övningar som var tunga för axlarna, men i bicepscurls gick det överlägset bra :-D Mycket nöjd med passet gick jag in och duschade och bytte om och tog sen emot en morgonsömnig kund som fick en genomkörare innan vi tog helg på riktigt!

Jag åkte hem, dumpade träningsväskan, haffade packningen som skulle med till Danmark och såg till att komma iväg helt enkelt. Dryga 1½ timme senare var jag framme och välkomnades med finlunch. Räkmacka på hembakat bröd, skinka och hemgjord potatissallad. Och en latte och en bit daimtårta till efterrätt. Fina grejer det!

Sen åkte jag och pappa iväg och handlade. Vi har en fin deal där jag betalar vissa räkningar åt honom i Sverige och handlar enligt önskemål till honom när vi ses, och sen får han betala när jag behöver handla och så räknar vi ihop det sen för att se vem som är skyldig vem pengar. Bara två ekonomer kan hitta på nåt sånt.... Hursomhelst fick jag med mig lite lyxiga julöl, några flaskor vin och lite godis hem. Plus att mamma fyllde på med hemkokt äpplemos, några kilo äpplen och lite närodlad potatis sen innan jag åkte i förmiddags. Kom alltså hem med rätt full bil :-)

Lördagsmiddag med anka och diverse tillbehör samt äpplekaka och glass och så en god natts sömn = utvilad jag i dag. Långfrulle och bilpackning och förmiddagsfika innan jag rullade hemåt och packade upp allting. Åt lunch och satte mig sen med förberedelse av veckans PT-pass för att få undan det och sen så seeegade jag. Visste ju att jag behövde springa en runda men det var lite trögt alltså!

Strax efter fyra bestämde jag mig för att få det gjort, tog favvotightsen och favvojackan och så mina mest krävande skor. Saucony Kinvara är totalt oförlåtande mot dåliga löpsteg och i dag ville jag springa bra. Och springa gjorde jag. Kroppen var stark och lätt (HUR kan den kännas så lätt när jag tycker jag är tung och småfet efter månader utan löpning???) och jag flöt fram på lätta ljudlösa steg. Så långt som flåset höll, alltså, sen fick jag gå en bit. Och sen tänkte jag att jag skulle springa lite lugnare men tji fick jag för kroppen bara rusade på som en ko på grönbete och det var bara att hänga med. Jätteroligt att flyga fram i skymningen bland prasslande löv, tyst och snabb och lätt!

Och där nånstans föll alla pusselbitarna på plats. Alla Katarinas övningar och förmaningar, allt som handlar om att jag måste bli starkare i bålen för att kunna koppla ihop över- och underkropp bättre, allt om stark aktiv baksida så att foten kommer fram till nästa steg kvickare, alla teknikövningar som jag har nött själv och lärt ut och korrigerat. Som om hjärnan och kroppen har absorberat all kunskap de senaste månaderna och NU kunde vi plötsligt använda alltihop. För att Madde har gett mig styrketräning som har stärkt upp de svaga delarna som behövde hjälp så att jag nu har nytta av allt det jag har lärt mig tidigare. Även om jag släpar på några kilo mer så är jag starkare, snabbare, lättare. Jättekonstigt och tokhäftigt! Nu ska jag bara jobba så att flåset kommer ikapp, sen kan det bli hur bra som helst. I can't wait :-D

Jag är så himla tacksam för att jag har förmånen att ha bra människor i mitt liv som hjälper mig att ta mig framåt - och tacksam för att kroppen ställer upp och håller. Så bra vi är tillsammans!

Toklycklig och endorfinrusig kastade jag mig på mattan och körde en omgång Happy Hips med mysigt kattsällskap medan jag var genomvarm. Det blev avslutet på en riktigt bra träningsvecka och nu laddar jag för en till!

Inga kommentarer: