fredag 6 november 2015

Fredag med växlande pepp-kurva

Den här fredagen har varit lite av en berg-och-dalbana på humörfronten alltså. Men jag tycker ändå jag har löst det ganska bra.

Egentligen var jag seeeeeg i morse. Det förstör min dygnsrytm att "Hela Sverige bakar" börjar kl 21 på torsdagar för jag vill hemskt gärna se klart programmet och då lägger jag mig egentligen senare än vad som är bra för mig. För med väckning 05.30 och ett behov av att sova 7½ timme så behöver jag ligga i min säng 21.30 för att hinna läsa bok och somna i tid :-) Ja, jag har en tantig mat- och sovklocka, kalla mig Skalwoman :-D

Jag var alltså inte jättepepp på den där morgonjoggen och försökte förhandla om att flytta den till eftermiddagen. Fast näe, inte springa samma dag som naprapatjäveln har hållit på med hälsenan - då får man faktiskt springa innan. Jag förhandlade till mig en kort runda på 3 km och gick och gjorde det helt enkelt. Ingen vacker runda, inget jämnt tempo, för när jag försöker springa "snyggt" (dvs tekniskt bra) så springer jag snabbare än vad flåset hanterar just nu. Jag har varit i situationen förut och känner igen det, så jag springer så länge jag tror att jag orkar plus lite till och sen går jag en bit innan jag springer igen. Det var riktigt skönt ute så jag var rätt nöjd med att jag tog mig ut.

Sen kom jag hem och åt frukost och eftersvettades klart innan jag duschade, fixade till mig lite och drog till jobbet. Där inledde jag med att bli förbannad på en leverantör innan jag glatt åt frukost och sen lite motvilligt deltog i ett möte som jag egentligen inte tyckte var jätteintressant men jag fattade att min input behövdes. Nåja, allt har ett slut och jag kunde äta en lite sen lunch innan jag checkade ut och joggade över Dockplatsen bort till naprapaten.

Vi var båda två något fundersamma över min plötsligt svullna hälsena utan vettig anledning. Jag har inte sprungit långt, inte hoppat och skuttat och burit mig åt, inte landat snett..... Kontentan blev att i alla fall kolla över skorna jag har gått i de senaste veckorna (ett par utsprungna löparskor som har fått vara kvar som jobbskor) och så fick hälsenan lite stötvågor och vänsteraxeln lite "tough love" (ajsomfaaaan....). På vägen ut kollade jag skorna och asgarvade och visade Jimmy - högerskon är helt jättetrasig precis där hälsenan är svullen och eftersom senan redan var lite känslig precis där har den nog överreagerat lite. Jaja, dojorna åker i containern och så får jag gräva fram nåt annat att ha som "sneakers" helt enkelt! Och håller tummarna för att det löser problemet, såklart.

Från naprapaten åkte jag och handlade och sen hem. Där jag fick nyheten om att Joakim inte som planerat får en vecka ledig innan nästa steg av utbildningen tar vid - nä, han börjar direkt nästa måndag. Vilket är extra surt med tanke på att han inte kommer hem den här helgen och det är radiotystnad minst fram till måndag. Som om en ynka helg räcker att kramas i efter att han har varit borta i två veckor och vi inte ens har kunnat prata med varann varje dag! Hrmf. Jag tröstade mig med te och saltlakrits och tog sen tag i min planerade lista med grejer att göra.

För hur det än är med att vara gräsänka så finns det saker jag inte riktigt hinner med eller orkar med i veckorna. Som att städa, till exempel. Det blir oftast en snabbvända på fredag eftermiddag men aldrig riktigt noga. När jag nu var hemma tidigt tänkte jag att jag skulle utnyttja tiden och ge lägenheten en rejäl omgång. Det var inte så roligt medan det stod på men ganska njutbart när jag sen kunde duscha i ett rent och fint badrum! 

En god middag och "Träna med Kalle" på SVTPlay fick pigga upp kvällen igen. Livet blev ändå lite roligare med mat i magen och jag har kul planer i helgen. Ska bara en sväng till gymmet i morgon för att träna själv och sen ta hand om en kund. Just det, innan jag lägger mig för kvällen måste jag nog hänga tvätt och bädda sängen också. Jaja, det hinner jag nog med. Trevlig helg :-)


Inga kommentarer: