fredag 21 juli 2017

Fjällsommar 2017 - en vecka i Åre

Vi har landat hemma och det är dags att sammanfatta lite vad vi har pysslat med den senaste veckan.

Malmö-Åre är en lång sträcka och därför valde vi att "fuska" och resa med DFDS Seaways från Köpenhamn till Oslo i onsdags och bara ha en heldag i bilen på väg upp. Jag tycker det är ett trevligt sätt att börja semestern på, man spar en hel del kilometer på vägarna och båtarna håller hög klass så det går bra att hänga där i 17 timmar. Prisnivån bestämmer man själv - beroende på vad man bokar och hur mycket man väljer att köpa ombord.

Jag gillar inte insideshytter så jag hade lagt 300 kr extra på att få en hytt med fönster men förväntade mig en standardhytt med två bäddade underslafar. Döm om min förvåning när hyttens nummer ledde oss till en rad med hytter i "Commodore Class" och vi klev in i något som liknade ett helt vanligt hotellrum med dubbelsäng, fåtöljer och bubbel i kylen :-) Gratis uppgradering, tydligen, det tackar vi för. Helt klart en oväntad bonus! Vi rekade ombord, tog ett glas champagne i champagnebaren, åt vår bokade buffémiddag och satt och lyssnade på trubaduren i pianobaren innan det var läggdags. Frukostbuffé för Commodore Class serveras i en separat restaurang och är lite lyxigare och lite lugnare vilket vi njöt av innan vi tog en runda i taxfreebutiken och sen var det dags att lämna fartyget.

Ungefär 8 timmars bilkörning genom Norge, Dalarna, Härjedalen och Jämtland väntade innan vi kom fram till stugan jag hade hyrt genom AirBnB. En basic stuga med ett stort kök/allrum, ett sovrum och badrum. Lagom för två i en vecka. Vi kollade in vårt boende, drog igång kyl och värme och rullade sen ner till närbutiken för att handla frukostmat innan vi installerade oss och åt middag.

Veckan spenderades med att uppleva allt som vädret tillät. Dagsregn innebar sightseeing i Åre och storhandling, en solig lördag gav möjlighet till topptur upp till Åreskutan och vandring hela vägen ner. En del dagar med "blandad väderlek" utnyttjade vi för att testa på downhillcykling med konceptet "Learn to ride" som innebär 2 timmars kurs samt cykelhyra och liftkort i en dag, och vi åkte även zipline med Camp Åre. Båda grejerna var otroligt roliga och jag kan tänka mig att göra det igen - särskilt skulle jag vilja cykla downhill en mindre blöt dag eftersom jag blev himla osäker när stigarna var såphala. Leriga och fina blev vi också när vi cyklade! Vi har hunnit fika på Åre Bageri och Torget samt Åre Kafferosteris lilla fikastuga (sjukt gott kaffe!), och vi har ätit på Werséns, Creperiet och Broken. Plus lite hemmaluncher och -middagar i stugans lilla kök, det funkar.

Det var helt klart pluspoäng på att ha stuga i stället för att bo på hotell. Dels gav det oss lite mer flexibilitet och dels gav det pengar över till att göra kul grejer och äta ute! Stugan låg i Björnen, några kilometer från Åre by, en annan gång skulle jag nog välja att bo lite närmare för att ha gångavstånd till centrum.

Hem tog vi oss med en övernattning i Örebro och hittade middag på Lilla Örebro som var en oväntad pärla. God och kreativ mat för rimliga priser och riktigt bra service på trevlig uteservering. Efter en heldag i bilen Åre-Örebro var det skönt att bara ha fem timmars bilkörning hem och komma hem mitt på eftermiddagen så vi hade tid att dra igång tvättmaskinen, planera lite mat och handla det som behövdes. Plus såklart hänga med katterna som hade saknat oss!

Nu är det "hemester" som gäller ett tag, jag hoppar in och jobbar några dagar nästa vecka och så har vi ett litet renoveringsprojekt att "roa" oss med också innan ledigheten är över och det är dags att återgå till vardagen. Men det är ju massor med ledighet kvar så jag fokuserar på att vara just LEDIG i stället :-)