söndag 27 september 2020

Om att känna igen sig

 Jag har försökt dra ner ordentligt på inköpen sen nån gång förra sommaren och som en del i den processen har jag börjat använda mitt lokala bibliotek igen. Det började med att jag gärna ville läsa men inte köpa en bok, så då beställde jag hem den till mitt bibliotek, och på den vägen var det. Så nu bär jag hem en bokhög nån gång i månaden i alla fall och läser en massa nytt. Det går lite i perioder det där, är jag trött och stressad orkar jag bara läsa böcker jag redan har läst innan så det inte gör nåt om jag tappar lite av storyn :-) Men just nu är jag ganska pigg i huvudet oftast och då gillar jag nya intryck! 

I senaste högen fick jag med mig en pocketbok som heter "Liten tvåa med potential" av Camilla Andersson. Helt okänt för mig men det verkade vara lite trevlig feelgood och ganska lättläst. Den lilla boken innehöll ganska mycket mer! Från början kände jag att det bara var en modernisering av Kajsa Ingemarssons "Bara vanligt vatten" men icke. För ganska snart kastades jag tillbaka till där jag var för ganska exakt 10 år sedan. Med ständig huvudvärk, ständig övertid, ständig trötthet och eviga komihåglistor plus en mailbox som bara fylldes på och fylldes på. Oj, vilken igenkänning! 

Jag ska inte spoila hela storyn men diagnosen utbrändhet dyker ändå upp och det därav följande behovet av att ändra på sitt liv och sina prioriteringar. Boken slutar ändå ganska ljust (fast oförlöst, om du frågar mig!). Det som gav mig den viktigaste insikten var vikten av att ha folk runt en som stöttar, inte folk som bekräftar en i att man ska fortsätta på samma sätt som innan. Det hade jag inte då (och jag hade ändå inte modet att prata om det) men det har jag i dag. Jag har också lyckats få till en arbetssituation som är hållbar för mig och en viss förståelse för vilka saker som inte funkar bra. 

För övrigt går tiden mest med att hitta balans och fokus för den här hösten! Ibland kollapsar planeringen helt och ibland får jag till det, ibland funkar löpschemat och ibland (som t ex den här helgen) funkar det inte. Jag har en irriterad hälsena och vad som jag inte tyckte lämpade sig för långlöpning i dag så jag fokuserade på gårdagens simning och sprang en kortis i dag. Lite mera vila kommer nog göra skillnad så jag tar det lugnt några dagar till. Det är inte hela världen, det är inte i morgon jag ska springa 10 mil liksom. 

Inga kommentarer: