tisdag 15 oktober 2013

Överkroppspass. Bara det. Det räckte så!

Tidig morgon på gymmet - jag var där strax efter sju. Bara jag och några enstaka andra tappra själar som jobbade på, perfekt läge alltså!

Uppvärmning: Rörlighet med pinne, rotatorcuff-övningar med lätta hantlar stående på balansbräda och i kabelmaskin. Varma avspända axlar. Muskler redo att jobba. Hit me!

Jag började med det jag tycker minst om - chins och pullups. Med gummiband i smithen, 3 set om 2 chins + 5 pullups. Det funkar. Snart ska jag släppa gummibandet i pullupsen eller bara sätta knät i gummibandet! Vidare till bänkpressen, några uppvärmningsset och sen 4 x 5 reps med arbetsvikt. Stabilt, fint, jag borde kanske ha lastat på lite men kände mig feg eftersom min sönderlegade högeraxel har klagat lite. Den gör inte ont längre men det är nog nyttigt att vara försiktig!

Axelpressar - även här kör jag lättare vikt. 8 kg kettlebell, stående på ett ben för utmaningens skull nu när det inte var supertungt. Vidare till latsdrag i kabelmaskinen, Malous variant som jag föredrar framför den vanliga latsdragmaskinen. Sen var det dags för tunga superset bicepscurls och tricepspressar i kabelmaskin. Tunga vikter i dag och jag orkade inga tior utan bara åttor. Bra så. Jag avslutade passet med L-Y-T för baksida axlar och 3 x 15 "dra in boll" för mage och bål.

Jag är väldigt nöjd med dagens pass och armarna skakade ett bra tag efteråt. Mindre bra för hanteringen av tangentbordet på jobbet men bra for knoppen!

Energinivån har legat på topp hela dagen och jag funderade allvarligt på om jag skulle hänga med till Lund och köra NMT. Men jag måste lägga en kväll på att plugga och denna vecka var det tisdag eller onsdag som var möjliga. Då är det roligare att träna NMT i morgon eftersom jag redan tränat en gång i dag, bestämde jag. Så jag återgår strax till digestion av protein :-)

3 kommentarer:

Nellie - the Flying Hippo sa...

Imponerande morgopass Pernille! :)

Malou sa...

Vilken utveckling av överkroppsmuskler hörrudu! Damn! /Kram Malou

Pernille sa...

Tack Nellie! Ofta funkar det väldigt bra att styrketräna på morgonen bara jag bestämmer mig :-)

Och ett livstecken från Malou! Yay!