söndag 19 januari 2014

D-vitamin - i stället för solsken i månader med R

Jag är testpanel för Svensk Hälsokost och denna testomgång handlar om vitamin D.

Vitamin D3, för att vara mer exakt. Man har länge varit ganska restriktiv med rekommendationerna för vitamin D eftersom det är ett fettlösligt vitamin vilket innebär att man inte bara "kissar ut" överskottet. Dessutom har man haft en blind tro på att man får i sig tillräckligt med vitamin D från solen - vi producerar ju själva vitamin D när vi får sol på huden. Fast det räcker inte riktigt här i vintermörkret i Norden - och helt ärligt så är det inte ens alla som är ute i solen tillräckligt på sommaren ens. Särskilt inte i takt med att vi blir allt mer uppmärksamma på solens effekt på huden och riskerna för hudcancer vilket innebär att vi täcker över huden mer och mer.

Det finns forskning som tyder på att D-vitaminbrist kan ge depressionssymptom. Det kanske finns en anledning till att s k vinterdepression är vanligare i Norden? D-vitamin spelar dessutom roll för immunförsvaret och det behövs definitivt för att stärka skelettet. Forskning visar också att de rekommenderade nivåerna i kosten verkar vara för låga och att vi förmodligen behöver betydligt mer än de doser som har rekommenderats i många år. Upp till 5 000 IE per dag anses vara en säker dos.

Detta är tredje vintern som jag tar D-vitamintillskott. I år har jag inte ens behövt köpa in det eftersom samtliga goodiebags jag har fått det senaste halvåret har innehållit D-vitamin - ytterligare ett tecken på att det verkligen har fått stor uppmärksamhet! Jag har haft betydligt lättare att ta mig igenom perioden november-februari som annars brukar vara tuff och just nu plågas jag av säsongens första förkylning, så jag tror att jag har bra effekt av D-vitaminet.

Kapslarna från Svensk Hälsokost innehåller 2 500 IE och en om dagen räcker - de är inte dyra heller. Är du en sån som ofta brottas med förkylningar och trötthet eller depressioner under vinterhalvåret, så börja ta D-vitamin dagligen i september och fortsätt fram till maj. Enkelt att komma ihåg - du tar ditt tillskott i månader med R. Under perioden maj-augusti får vi oftast tillräckligt med solljus för att kroppen själv ska kunna producera tillräckligt.

Vill du läsa mer om D-vitamin, effekter, toxicitet, rekommenderade doser, bristsymptom etc så har Kostdoktorn skrivit en bra artikel tycker jag.

Inga kommentarer: