torsdag 13 mars 2014

Ångestångestångest

Jag har varit hos tandläkaren i dag. Jag HATAR det. Förra omgången var okej - då skulle vi fixa en krona på en tand som var rotfylld och således död. Död tand = tanden gör inte ont. Visst, ångestfyllt, men okej.

Den här gången var det en tand med en rejäl amalgamfyllning (80-talet, anyone?) och dessutom har reparerats med en plastfyllning senare. Inte överraskande hade tanden börjat spricka och det var bara en tidsfråga om när den skulle rasa. Bättre förekommas än förekomma - så vi bokade in fix och krona till den tanden nu, direkt, så går det på högkostnadsskyddet och jag spar lite pengar. Men den här tanden var allt annat än död.

Min tandläkarångest kommer från allt för många besök hos en skoltandläkare som verkligen måste ha HATAT barn. Som aldrig lyssnade när man sa att det gjorde ont och som tyckte jag var pjoskig när jag klöktes av alla prylar inne i munnen." Sluta fjanta dig, det där gör inte ont, gapa nu!" Brrr. Jag får rysningar bara jag tänker på det.

Det har tagit mig långt upp i vuxen ålder att förstå att jag faktiskt är KUND. Att jag får ha åsikter, säga ifrån, be om en paus eller meddela att bedövningen inte har tagit ordentligt så vi måste fylla på. Och de lyssnar på mig. Jag har en tandläkare som är snäll och vänlig, en klinikassistent som håller mig i handen och klappar mig på kinden. Fast det hindrar ändå inte att tårarna rinner och jag skakar av ångest när jag sitter där i stolen och väntar på att bedövningen tar så att vi kan börja på det där hemska. Det har blivit lite bättre, men det är fortfarande laddat.

Jag överlevde i dag också. Nu är jag helt slut - känner mig som en urvriden trasa. Och vrålhungrig. Men bedövningen har inte släppt ännu så allt som kommer in i foderluckan kommer rassla ut igen, så jag får vänta lite till medan magen kurrar. Samtidigt står nån och lagar mat i köket...

Fast jag har ju att göra - i morgon = tåg norrut mot Stockholm och Blogger Boot Camp. Vad betyder det? Jo, packningen AGATON. Sjuuukt mycket grejer ska med. Träningskläder och -skor och bars och vattenflaska och sånt. Några enstaka civila plagg men annars blir det nog helg i träningskläder, känner jag på mig! Skönast på tåget ändå - tights och överdragsbyxor FTW :-)

2 kommentarer:

uppochhoppa sa...

Men usch! Läste någonstans att man roat sig med att brra och amalgamfylla friska tänder på barn förut - det är ju helt hemskt, och kostar skjortan att fixa de här fyllningarna nu. Nä fy tusan.

Peppen och kram och skoj och yay att vi ses i morgon, varmt välkommen på BBC Pernille!

Pernille sa...

Tack Sofia! Jag är glad över att ångesten är avklarad. Sitter med kroppen full av glädje och spänd förväntan på tåget mot Stockholm :-) Vi ses i morgon!