tisdag 17 februari 2015

Det kom ett mail...

I senaste numret av i Form figurerar jag på en alldeles egen helsida med en trevlig intervju om att bli en "nykter prestationsprinsessa" och att använda träningen som verktyg för att må bättre.

I dag kom det ett mail från en av tidningens läsare som tackade för intervjun. Jag publicerar inte mailet här (hade avsändaren velat ha texten publicerad hade den nog kommit som en kommentar) men mailet gjorde mig väldigt glad. Personen ifråga är själv på väg genom ungefär samma resa som jag har gjort och kände sig stärkt och peppad av att läsa om en annan som hade gått igenom utbrändhet och sjukskrivning och kommit ut på andra sidan på ett bra sätt.

Det är precis det jag vill åt. Det är därför det är så enormt viktigt att vi pratar om det! Vi är så otroligt många som kämpar eller har kämpat med utbrändhet, stress och utmattningsdepressioner och samtidigt upplever man det som lite skämmigt och pinsamt att berätta om det och erkänna att man inte riktigt räckte till. Givetvis, för vi prestationsknarkare lever ju på prestationer, och då är det inte alls roligt att erkänna att man inte klarade av att prestera!

Det är därför jag glatt tackar ja till alla intervjuer just nu och det är därför jag har skapat en föreläsning så att jag kan komma ut och kommunicera face-to-face med världen därute. Inte så jättemycket om hur jävligt det är precis när man sitter nere i det där svarta hålet - mer om vägen därifrån och om vad man själv kan göra för att förbättra sin situation. Jag vill avdramatisera det, göra det legitimt att prata om och vara ett fysiskt bevis på att det GÅR att ta sig igenom det här.

Tusen tack, L, för ditt mail, och för att du bekräftade att den här missionen är viktig!

Inga kommentarer: