söndag 22 februari 2015

Making things move my way

Den värsta sjukan är över och antibiotikakuren är nästan slut (tar sista tabletterna i kväll). Energin har återvänt och matlusten är tillbaka där den ska vara nu när maten smakar mat och inte uppblött hushållspapper. Det blir oftast lite krångligt när jag inte har ätit ordentligt ett tag och sen bara känner grundsmakerna - lätt hänt att det blir mycket sött för att den smaken upplever man åtminstone! Hursomhelst, kroppen behöver bra bränsle för att fortsätta återhämta sig och det har jag försökt ge den i några dagar nu. Gröna smoothies, balanserade måltider, lagom med godsaker.

Huvudet är piggt igen (jag känner mig alltid urbota korkad när jag är snorig) men kroppen är inte med än, det är jag extremt medveten om. Så fast det kliade i hela kroppen när Joakim åkte till gymmet så valde jag att stanna hemma. Det är inte dags än. På tisdag ska jag försöka mig på ett gympass har jag bestämt - med intentionen att avbryta om det inte känns OK men det tror jag nog att det ska göra. Löpning däremot tror jag inte är aktuellt förrän luftvägarna har blivit ytterligare lite bättre!

Vad sysslar jag då med? Jo, det är dags att vara lite strategisk. Tänka lite framtid. I höstas hade jag stor nytta av Daily Greatness Training Journal och därför köpte jag en Daily Greatness Journal för att fortsätta resan. Jag tyckte inte träningsdelen räckte till för att dokumentera min träning men jag gillade den mentala utmaningen och fokuset på personlig utveckling.

Träningsmål för tre månader är relativt enkla att sätta upp. Men i arbetet med Daily Greatness Journal känner jag mig ganska utmanad och jag har insett att jag får dela upp det lite i bitar. Jag har gett mig själv 10 dagar till att lägga grunden. Det handlar om mål för 12 månader på 8 områden och det är baske mig inte helt lätt att vara sådär superstrategiskt när det gäller mitt eget liv! Vad VILL jag? När? Hur? Finns det delmål på vägen? Hur lång tid behöver jag på mig för att nå dit och vilka steg måste jag se till att jag bockar av under resans gång?

Samtidigt är det otroligt nyttigt. Från att bara "åka med" när jag var på väg tillbaka efter utbrändhet har jag stegvis tagit mer ansvar för mitt liv. Förändrat mitt jobb, tagit på mig nya uppgifter som jag kände var mer givande, utbildat mig. Nu, med en utbildning till PT i ryggsäcken och ett nytt extrajobb MÅSTE jag vara smart för att få det att funka. Så det är inte helt fel att jag tvingas göra upp en årsplan, sätta konkreta mål och prioritera lite! Men det är tufft för den som helst vill hinna med "allt och lite till" och just därför vet jag att jag behöver göra det.

Inte allt på en gång - några sidor, några frågor i taget, sen paus. Låta hjärnan bearbeta lite i lugn och ro innan jag ger mig på de svåra frågorna igen. Ge mig själv chansen att göra ett bra jobb genom att planera ordentligt först innan jag tutar och kör. Jag är kvicktänkt, kreativ och kompetent. Jag har alla möjligheter att få den här resan att fortsätta på bästa sätt om jag använder mina resurser vettigt. Alltså - tänkarhatten på och vidare mot Daily Greatness!

1 kommentar:

Nellie - the Flying Hippo sa...

Jag håller med dig, det är jättesvårt! Jag är igång med de första 90 dagarna men efter det har jag i gen aning...det beror ju lite på hur det går fram tills dess. Oavsett är det superbra att tänka till varje dag.