tisdag 3 februari 2015

Leg day by Fitnesscoachen

Okej. Så om jag tror att jag har tränat ben tidigare när jag har haft tre övningar för ben och sen tre för andra kroppsdelar så trodde jag tydligen fel. Dagens benpass utfördes tidigt i morse före jobbet och innehöll 7 övningar för ben och rumpa. Japp. Gissa om jag kommer gå som en hjulbent anka i morgon....

Frontböj först. Har jag sagt att jag hatar frontböj för känslan av att man kämpar som en gris med pyttelite vikt? Nu var det dessutom många repetitioner så jag fick vackert nöja mig med 30 kg och ändå krigade jag upp de sista repetitionerna i varje set. Det var lite kamp om skivstängerna så jag körde marklyft direkt på det - högreps även här och jag nöjde mig med 60 kg. Förmodligen klarar jag 70 om jag bara bestämmer mig så det gör jag väl nästa vecka då!

Vidare till benpressen för sidoliggande enbenspress. Bara att konstatera att man tar inga kaxiga megavikter i det läget direkt (eller så är det mina lata gluteus medius som inte riktigt samarbetar) men jag fick i alla fall kramp i skinkorna och ända in till svanskotan i vartenda set. Gott så. Sedan dags för enbens rumänska marklyft med en kettlebell - typ som draken fast med kettlebell i ena handen. Hallå, balansen? På det följde explosiva hipthrusters som jag nog aldrig gjort förr. Med skivstång. Givetvis tog det två set innan jag kom på att man ju kan sätta på kudden så slipper man banka skivstången mot höfterna hela tiden.. d'oh. Och sen vet jag inte om det är bäst att ligga och jucka in mot hela gymmet eller ut mot fönstret :-D

Sist ut två favoriter - indrag av boll med ett ben (så om man inte redan kände av baksidorna så kom det nu) och utfall med främre fot på balansplatta. Madde har skrivit "ev med vikter" i programmet. Det var inte riktigt läge för det i dag för då hade jag troligen kastat hantlar vilt omkring mig i kampen för att hålla balansen!

Vacklade stelbent in och duschade och vidare till jobbet. Tungt att cykla hem var det också... Madde har skrivit i schemat att jag ska instruera B.A.B.Y. Runners i kväll men det jobbet lämnar jag till en av mina medcoacher och tar bussen in till stan i stället. För det är dags för 4good-eventet "A brand new You" och vad passar väl bättre än lite nystartspepp såhär i nystartstider?


Inga kommentarer: