fredag 6 februari 2015

Styrkepass: Rygg och mage

PT-utbildningen börjar i dag och det hade varit väldigt najs med sovmorgon men det medgav inte träningsschemat. Nä. upp i vanlig tid och en sväng till Värnhem för ett morgonpass innan kursstart 9.30.

Rygg och mage stod på schemat. Passet började trevligt med knästående breda latsdrag som i mitt schema alltid heter Malous latsdrag :-) Sen sittande rodd med v-handtag, också en gammal kompis som jag gillar. Nästa var en ny bekant, T-lyft på boll, och den kändes. Trots små ynkliga tvåkiloshantlar så var det tungt med 15 repetitioner men så är det små ynkliga muskler som jobbar också :-D Sista ryggövningen var stångrodd - med supinerat smalt grepp, dvs handryggen uppåt. Har jag aldrig gjort förr och som vanligt var det inte förrän i sista set som musklerna fattade galoppen. Mina ryggmuskler är lite småtröga...

Annat var det med magmusklerna, de är alltid med. Idag fick de roa sig med crunches på boll med rep. Jag har försökt mig lite med cable crunches tidigare men det här var en annan femma - fy tusan så tunga de var! Mycket nöjd med att ha hittat en magövning som jag upplever som tuff och rolig! Russian twist med hantlar är jobbigare än med kettlebell eller viktskiva för man måste hålla ordning på två hantlar så den kändes också ganska tuff. Sist ut knäindrag med boll, också en gammal favorit, och med redan lite slitna muskler var den komfortabelt obehaglig.

Dusch, fix, frukost, vidare mot Forum för cardiodelen av PT-utbildningen. Som jag återkommer till i separat inlägg.

Inga kommentarer: