lördag 28 februari 2015

Även en PT behöver en PT!

Trots att jag svär ganska högljutt över Maddes ondsinta träningspass och över den jobbiga träningsvärken så skulle jag inte vilja vara utan dem. För det bara är så - även en PT behöver en PT!

Hur mycket man än lär sig om träningsprogram, upplägg och svaga sidor så är det ohyggligt svårt att vara "sin egen övervakare". Samtidigt är det lätt hänt att man undviker det som man tycker är jävligt jobbigt och bara tränar det man är bra på!

Att ha en PT i stället för att skriva sina egna program ger en enorm frihet. Jag kan beskriva mina mål och planer och sen ber jag nån annan tänka till och planera min träning. Just nu har jag medvetet valt att ha en PT på distans för att jag är så pass självgående att jag klarar mig själv i gymmet och håller bra disciplin så länge jag vet att nån håller koll på mig och det gör Madde definitivt ;-)

En annan aspekt av att ha en PT är att man har nån att bolla idéer och tankar med. Som att "nu mår jag så här, jag tror inte jag borde träna, vad tror du?" eller "jag får jättedålig muskelkontakt med det greppet men om jag gör såhär funkar det, är det ok?" Det är otroligt bra och givande att kunna få svar på såna frågor av nån som verkligen KAN det man sysslar med. Både för mig som kund och för mig som PT - jag lär mig mycket av min egen träning också! Behöver jag teknikfix på plats kan jag oftast be Joakim kolla på mitt utförande av en övning och få bra feedback och det gör givetvis att det är enklare för mig att ha min PT ett antal mil bort ;-)

Varje gång jag har bytt PT (även om det inte alltid har varit frivilliga byten) så har jag fått en liten nystart i träningen och lite nya input och med tiden har jag också blivit mer medveten om vad jag behöver och vad jag inte vill ha - och vad jag tycker är viktigt för att vara en bra PT. 

Så jo - även om man själv är PT är det ganska bra att låta nån annan planera träningen!


Inga kommentarer: