tisdag 19 maj 2015

Utanför komfortzonen händer det grejer!

Jag brukar ha "outside the comfort zone is where the magic happens" som ledord när man tränar med mig. För varje steg utanför komfortzonen gör oss starkare, modigare, mer kraftfulla. Men som instruktör då? Det är ju jag som gör upplägget - kan jag också komma ut ur komfortzonen?

Svar JA. Om man bara vågar....

I dag gjorde jag något jag aldrig har vågat förr. Jag instruerade en yogasekvens. Det är liksom inte "min grej". Jag kan göra yoga, följa någon annans instruktioner eller minnas en sekvens ur ett program och utföra den för mig själv. Men att instruera andra i yoga är svårt och jag fastnar på att "jag har ingen kompetens".

Nu har jag varit med på Saras workshops om yoga och löpning. Vi har gjort enkla uppvärmningssekvenser som är bra och lätta att komma ihåg. Så jag bestämde mig för att i dag skulle jag våga använda en sån även om jag inte känner mig hemma och även om jag är otroligt mycket bättre på att instruera löpskolningsövningar! En enkel liten sekvens med fokus på andning, balans, rotation. Jag gillar den, den har ett naturligt flöde, den tvingar oss att öppna bröstet och få kontakt med bröstryggen men tillåter inte att man tappar kontakten med ländryggen och svankar orimligt mycket. För att underlätta för mig själv instruerade jag i etapper och byggde på sekvensen bit för bit, då blir det lättare för deltagarna att komma ihåg och jag slipper prata så mycket.

Efter lite yoga körde vi World's Greatest Stretch och sen gick vi direkt på löpskolningen och inledde med att jobba armar innan vi gick över till enkla löpskolningsövningar och försökte fortsätta hålla fokus på arbetet med armarna! Rakt fram, rakt bak.

Dagens intervallpass var en intervallstege. 3 x 90 sek (60 sek), 3 x 60 sek (60 sek), 3 x 45 sek (45 sek), 3 x 30 sek (30 sek), 3 x 15 sek (15 sek). Snabbt avklarat, det går undan. Lite utmanande då vi delade vårt område med fotbollsklubbens fyspass och cricketgänget som spelade men det gick ändå!

Vi avslutade passet med lite styrkeövningar och ytterligare en yogainspirerad stretchsekvens för benen innan jag tackade för mig. Som vanligt - ett pass fullt med glada leenden, lite stön och "gubbljud", gemensam pepp och positiv energi!

Inga kommentarer: