söndag 23 oktober 2016

NMT, mat- och vinmässa och en fullproppad söndag. Bra helg!

Det blev instruktörsbortfall på lördagens NMT-pass så jag anmälde mig frivilligt som instruktör och mötte upp lite glada människor i nån sorts grått duggregn lördag förmiddag. Vi gav oss ut på ett pass som innehöll en rejäl uppvärmning inkl. förflyttning ut till kossabacken, en herrans massa backspring på olika sätt och vis och lite mysig skogsjogg som avslutning. Fokus under passet låg på att inte frysa så vi varvade stillastående med rörelse mest hela tiden. Jag hade drygt 4 km på klockan när vi kom tillbaka och då hade jag ändå inte sprungit alla vändor i backen så de aktiva hade kanske nån kilometer till.

Sedan gick färden hem för dusch och lättare lunch innan vi begav oss ut till Älska mat-mässan på nya Malmömässan i Hyllie. En större mässa än tidigare år då den varit på Slagthuset men betyget blir ändå "nja". Tidigare har vin och delikatesser blandats friskt så att man har kunnat ta ett glas vin med sig runt och smaka delikatesser, nu befann sig vin i en hall och mat i en annan. Dessutom kändes det som om mat-delen hade krympt. Det som däremot var en positiv förbättring var att Höganäs Saluhall hade flyttat in i en mässhall och där hittade man fantastisk lönnsirap, frukt och gröntsaker, must från Rescued Fruits, spännande ekologiska kryddor och många andra godsaker. Dessutom ett litet kök där det producerades smakprover på löpande band. Vi hann smaka två olika kycklingrätter, en underbar rödbetsfrittata, en vanlig frittata och en härlig hamburgare. Bra betyg!

I samband med mässan var det även kockdueller på scen och så fanns det en del som hette Grand Tasting där medverkande restauranger skulle servera smakprover. Men det blev den största besvikelsen - för fast mässan var öppen från 11-18 var smakproverna helt slut klockan 15 och alla hade stängt ner och gått hem. När man annonserar "kom hungriga" i materialet så funkar det liksom inte att smakproverna bara räcker halva öppettiden!

Vi hann ändå smaka på en hel del goda viner och plocka på oss många godsaker i hallarna, så helt besvikna var vi inte - men mätta blev vi inte heller. Tur alltså att mässan ligger granne med Emporia där vi stack in och åt sushi innan hemfärd.
Äppelmust, frukt, choklad, ost, fudge, kryddor, chokladpraliner, kyckling, glasstopping.... 
Hemma var vi lite allmänt vin-sega så det blev mest soffhäng framför burken innan läggdags!

I dag tog vi sovmorgon utan väckarklocka och efter frukost la vi en halvtimme på husligt arbete (tvätt, bära ner sopor, röja i köket och sånt), åt ett stadigare mellanmål och checkade in på gymmet 11.40. Efter gårdagen kände jag mig lite sådär i form och körde ett blandat benpass där jag varvade lite tyngre grejer med stabilitetsövningar.

Värmde upp med undanplock i gymmet och 1000 m rodd samt rörlighetsövningar med pinnen. Sen blev det goblet squats i superset med kettlebellsvingar och så supersettade jag även utfallsgång med rotation och utfallsgång med viktskiva på raka armar över huvudet, 10 steg av varje utan paus emellan blir ett ganska gött superset! Baksidorna fick kärlek i form av "finsk pinne" i ribbstolen samt enbensmarklyft i smithen och så körde jag slut på framsidorna med benspark som jag supersettade med vanliga upphopp. Jag avslutade med att köra lårcurl med balansboll, liggande benlyft på bollen, några varv "krabban" med gummiband och mina obligatoriska tåhävningar.

1½ timme senare var det dags för duschen och så gick vi och tog en finkaffe och en bagel med kyckling på Malmö C innan vi åkte hem via djuraffären. Lite lugn och ro på den omgången och lite tid för att betala räkningar - och så tog vi en skön eftermiddagspromenad på en dryg timme ute i frisk höstluft. Klockrent!

Enkel middag i form av uppvärmda rester och sen har jag suttit med datorn och skrivblocket och planerat kommande vecka. PT-pass, kalenderkoll, spika mina egna träningstider, ordning och reda. Kvar i kategorin "måste" är att lägga en kvart på att packa väskan för morgondagen och förbereda frukost, sen kan jag ta det lugnt. En stund på yogamattan blir förmodligen skön nedvarvning sedan!

Inga kommentarer: