tisdag 3 oktober 2017

Hinner inte. Orkar inte. Vill inte? Prioriterar inte!

Det där med träning. Fatta hur många ursäkter till och med jag kan ha. Fast ärligt - det är rätt sällan det är "hinner inte" egentligen. "Orkar inte" duger ibland, de veckor då allting är sjukt körigt är det svårt att orka egen träning. Men oftast är det bristande vilja och kanske särskilt bristande vilja att prioritera träning!

I söndags var vi rätt sega båda två efter lördagens halvmara och det fick väl vara okej. I går var jag mest grinig över att behöva gå till jobbet medan Joakim var ledig och så var jag oerhört påverkad av höstrusket ute. Det blev liksom aldrig riktigt ljust, det regnade på tvären och var allmänt obehagligt ute. Och av det planerade cirkelpasset på köksgolvet blev det exakt noll och ingenting.

I dag hade jag då bestämt mig för att göra det annorlunda. Egentligen tänkte jag gymma i morse men jag var inte så sugen på gymmet så jag sov en halvtimme längre i stället och cyklade till jobbet i lugn och ro (och blåsväder). Så fort jag kom hem på eftermiddagen stack vi ut och sprang en runda på 6 km och sedan ägnade jag 25 minuter åt löparstyrka och prehab medan Joakim fixade middag. Effektivt och bra! Och helt ärligt - det passet tog en timme. En timme hittar jag liksom alltid i schemat även om jag periodvis är alldeles för bra på att spendera den framför tv eller dator i stället för att knyta dojorna och/eller dra fram yogamatta, gummiband och kettlebell.

Ett annat bra tips är att köra löpningen det första man gör på morgonen (tidseffektivt!) och sedan köra styrkepasset på kvällen exempelvis i reklampauserna framför det där programmet man absolut måste se på tv (jo, de finns i mitt liv också!) eller så ställer man klockan på en kvart och sätter ihop övningarna i en cirkel eller i superset så är det bara att köra loss. Prioritering. Visst, det är enklare för mig eftersom jag gärna cyklar till och från jobbet i träningskläder och då är jag ju redan ombytt när jag kommer hem så tröskeln blir lägre.

I morgon blir det intervaller på bana med Runacademy. Det blir kul - men tufft!

Inga kommentarer: