måndag 30 oktober 2017

Konstpaus. Planeringspaus. Hypokondripaus.

Ja, vad hände sen efter att jag tvunget måste ut och lera ner mig i onsdags?

Jo, på torsdagen jobbade jag lite sent och så kom jag hem och körde ett kortare core-pass hemma i vardagsrummet innan Joakim kom hem. En god natts sömn, fredag på jobbet, hem för helg med fokus på matlagning.

Lördag var det egentligen tanken att jag skulle vara med på Joakims NMT-pass men jag kände av lätt halsont och ville inte ta några risker med tanke på stundande maraton. Så jag blev kvar hemma och fixade med lite grejer, sen åt vi lunch och så åkte vi till Bulltofta där mina löpgrupper hade sitt examenspass och sprang distans på tid. Det var så himla fint och vi hade sån tur med vädret just då!




På kvällen regnade det och vi kurade inne, lagade fisk- och skaldjursgryta och laddade för söndagens Yddingelopp men se det blev det inget av med. Alls. För trots att halsontet hade lagt sig kände jag mig fortfarande snorig och ville verkligen inte riskera något. Så - vi stannade hemma. Joakim sprang en runda hemmavid och invigde sina nya skor och jag vilade och fixade med praktiska grejer.

För vi har stora planer nu - igen. Det var inte tanken att vi skulle resa till värmen förrän i februari. Men det föll sig så att det fanns restplatser på Atletveckan och Joakims chef ville gärna att han tog ut lite ledighet - så vi får en vecka på Fuerteventura redan före jul och längtan är stor. Särskilt nu när vintertiden innebär mörka kvällar och det dessutom var nästan nollgradigt i morse!

Alltså - Österlenmaraton, några veckors återhämtning (och obligatorisk närvaro i gymmet några pass i veckan!), sedan en vecka i solen, och efter det firar vi jul. Typiskt bra. Sen kanske det blir en vecka på Lanzarote i februari eller så - vi tar det sen.

Sista veckan innan maraton innebär lite löpning, en hel del nervositet, vettig mat och god nattsömn. I vanlig ordning. Några snälla yogapass, lite prehab, diverse förberedelser. Jag vet att det går vägen för det har ju gått förut. Reflexkläder, batterier till pannlampor, väderprognoser, planering av proviant i ryggsäcken snurrar i huvudet. Fast det löser sig. Det är bara måndag, och vi ska springa på lördag, så vi hinner nog med allt vi ska hinna med! 

Inga kommentarer: