onsdag 11 september 2013

BMR, PAL, MET, E%...

Jag kände mig lite allmänt trött, hängig och sliten efter arbetsdagen och tog en längre diskussion med mig själv. Träna i kväll och sen slåss med halvkasst samvete över att inte sköta plugget förrän i sista minuten, eller lägga ner timmarna på plugg i kväll för att kunna träna med lugnt sinne i morgon?

Jag tycker inte om att ha dåligt samvete. Faktiskt var det något av det bästa med att avsluta högskoleutbildningen och börja jobba - att man inte längre hade konstant dåligt samvete över det som inte hanns med! Och eftersom kroppen inte kändes helt hundra så bestämde jag att sitta 2½ timme med böckerna medan Joakim stack iväg och körde NMT.

Så jag har ägnat mig åt att göra klart ett avsnitt av medicinsk baskurs och kollat in vad jag behöver göra vidare på den - den är rätt så kunskaps- och inlärningsintensiv kan man säga. Många ord att lära sig och egentligen tycker jag anatomibiten är betydligt roligare än fysiologin och biokemin så jag är inte så jättemotiverad för att plugga cellens anatomi.... Men det ena är ju en förutsättning för det andra så det är bara att bita ihop tills vi kommer till det jag vill lära mig! 

Och så har jag tuggat mig igenom ytterligare ett avsnitt av "kost vid träning". Kursen går på halvfart så det är egentligen lite mera jobb än jag skulle önska mig, men jag hade nöjet att läsa in några poäng näringslära i en annan kurs för några år sedan så tills vidare hänger jag med ganska bra. Dagens avsnitt handlade om energiförbrukning. Om basalt energibehov, aktivitetsfaktor och beräkning av energiprocent. Mest repetition och inga konstigheter utan det känns tryggt att jag har koll på de bitarna.

Dagens seriösa pluggtimmar innebär att jag i morgon hinner med både ett pass på gymmet och ett NMT-pass utan dåligt samvete och det är faktiskt mycket roligare då. Behöver hitta balansen mellan träning, jobb, plugg och vila. Det ger sig bara jag får träna lite på det!

Inga kommentarer: