måndag 19 november 2018

Morgonjogg - hur gör man?

En enkel guide för dig som också vill bli en #morgonpiggjävel :-)

1) Förbered kvällen innan. Det kommer inte bli nån morgonjogg om du ska leta efter kläder, pulsklocka, skor, jacka. Jag lägger fram mina kläder på badrumsgolvet så kan jag klä på mig medan jag fixar med övriga toalettbestyr. Klart!

2) Gå upp tillräckligt tidigt för att hinna. Jag gillar inte att stressa efter morgonjoggen så jag vill ha minst en timme på mig efter att jag har sprungit klart. Jag ska eftersvettas, äta frukost, duscha, klä mig för jobbet och det tar en timme ungefär.

3) Sänk kraven på dig själv - både på distans och tempo. Det är tillräckligt bra att du tog dig upp och iväg. Jag har sprungit otaliga morgonjoggar på ca 3 km, numera har jag en runda på exakt 5 km som jag trivs bra med. Det behöver inte gå fort, jag går i vissa backar om det känns tungt.

4) Bestäm dig! Jag har ett mål om en morgonjogg i veckan, den planerar jag in i kalendern där den passar bäst. Ibland på måndagar, ibland på fredagar - fast jag gillar att ha den överstökad på måndagar så är det liksom klart för veckan. Sätt ett mål som passar dig, boka det i kalendern - och gör det.

5) Var synlig! Se till att du har reflexer, kanske behöver du pannlampa för att se var du sätter fötterna. Så här års har jag reflexjacka och handskar med reflexdetaljer så jag syns från alla håll. Reflexdetaljerna på skor och tights litar jag inte mycket på även om jag vet att de finns.

Du kanske inte älskar morgonjogg från första början - det tog mig flera år att sluta hata morgonpassen. Nu är det ett enkelt sätt att fixa dagens träning på utan att det tar för mycket extratid i schemat. Kroppen vänjer sig - tidigare klarade jag inte heller av morgonpass utan ett glas juice och några riskakor, numera dricker jag eventuellt en klunk vatten innan men inget mer.

I ett stressperspektiv hjälper morgonjoggen mig också att bygga lite motståndskraft mot dagens impulser - jag blir helt enkelt mer stabil om jag morgontränar och det kan kännas lättare att riva av 5 km på folktomma gångvägar än att stå i ett fullt belyst gym med dunka-dunka-musik om hjärnan är lite sliten. Så morgonjogg funkar superbra för mig just nu.

Vi ses - därute i mörkret!



Inga kommentarer: