lördag 27 juli 2013

NMT - party på Ribban!

Det var dags för specialpass i dag som Joakim och jag skulle hålla i - vårt första officiella NMT-pass :-) Något av en utmaning att då fylla 2 timmar och dessutom ha en rätt stor grupp. Men jag hoppas att vi löste det rätt bra.

Vi hade påpassligt satt starttiden till 09.00 eftersom det är sommarväder och risk för många badgäster. Och vi vill inte vara de som ålar genom sandslotten och skvätter sand i ostsmörgåsarna! Morgonen visade sig bli ganska mulen så det var inte så mycket folk när vi inledde passet och det var bra. Sen att det är en utmaning att leda NMT med en ospringningsbar fot är en annan femma, jag återkommer till den biten.

Joakim inledde med en uppvärmningsrunda där jag inte kunde vara med utan vackert fick vänta tills gänget kom tillbaka. Rundan avslutades med en omgång "megaburpees" som innefattar både armhävning och atomic situps. Sen drog vi ner på stranden och delade upp våra 23 deltagare i två lag inför dagens tema: tävling. Upplägget var att lagen tävlade mot varandra i en massa olika grenar och vinnande lag fick dra en bokstav. Bokstäverna skulle sedan samlas till ett ord.

Första grenen var "fylla hinken" - springa ut i vattnet och fylla händer (eller skor...) med vatten för att hälla upp det i hinken som stod på land. Det blev några rundor! Andra grenen var "hämta och lämna"-stafett, fast eftersom vi var på stranden fick de såklart springa ut i vattnet och tillbaka. Jobbigt för låren! Sen körde vi plankan, och efter det ålning och löpning i sanden. Då var alla finfint sandpanerade och de fick lov att gå ut i vattnet och skölja av sig om de ville innan vi begav oss upp på gräsplan.

Här väntade ytterligare en utmaning för vi skulle nämligen lämna av en deltagare som skulle på möhippa - sin egen alltså. När det var avklarat fortsatte vi passet. Ena laget ville gissa men gissade fel och bestraffades med 10 burpees per deltagare. Sen var det dags att springa några vändor. Och så "ormen" - ålning med tag om varandras fötter. En riktigt lång omgång dessutom. Alla led nog något  - fast efter den omgången var det faktiskt ett lag som gissade rätt på ordet. Fint så! Det var lite av en utmaning i planeringen att vi inte kunde veta hur många övningar som skulle krävas innan nåt lag fick ihop så många bokstäver att de kunde gissa vilket ord det skulle bli.

Bara för att det är en kul pausövning körde vi "grupplängdhopp" innan vi gav vinnande laget sitt pris - som var att bestämma 6 övningar till en cirkelfysrunda för alla! Det blev några välbekanta klassiker - sidoplankor, armhävningar m.m. och alla bet i ordentligt. Dagens avslutning blev löpning på ett långt led - fast med varannan vänd åt motsatt håll så att hälften sprang baklänges. Och så körde vi 25 upphopp med de sista 10 riktigt djupa innan vi stretchade.

Det var ett kul och livligt pass och jag hoppas deltagarna hade minst lika roligt som vi hade när vi klurade ut det! Efteråt var det raka vägen i plurret och lite gemensam fika.

Och sen till det tråkiga: Det gör svinigt ont att springa och i dag var jag tvungen att göra det några gånger för att få ihop logistiken. Bläh. Det straffar sig nu med en ond fot kan jag tala om. Så den får vila till i morgon så får vi se vad det blir i träningsväg. Att köra 25 upphopp på ett ben är inte heller nån höjdare men jag var så illa tvungen. Hoppas nu att foten snart kan normalisera sig - för så länge jag inte kan springa kan jag inte heller köra NMT och det är faktiskt lite av en mardröm för mig!

Inga kommentarer: