lördag 11 februari 2017

Lördag. Lyfta tungt!

Vi var inte taggade för NMT i dag så det blev gymmet i stället. Efter lunch, till och med. För Joakim var på grabbfrukost och jag åt lördagsfrukost i soffan och läste bok så hur det nu var så hamnade vi på gymmet först klockan 13. Bra val, ganska tomt där vid den tiden!

Jag hade ju lite tunga övningar att ta igen eftersom veckans benpass blev något amputerat pga cykelvurpa. Det har dock inte gett några våldsamma konsekvenser förutom tre stora blåmärken och en sned cykelkorg men det kan jag leva med. Därför var det logiskt att ta tag i de tunga lyften i dag, utvilad och pigg!

Uppvärmning och rörlighet och sen haffade jag racket. Värmde upp med tre lätta set knäböj, lastade på 65 kg och körde 5x5 med bra djup och bra teknik. Marklyft sen, samma koncept - tre lätta set, sedan tungt. 70 kg i dag vilket innebär att jag lyfter mer än egen kroppsvikt. Det blev 4-5-5-4-4 repetitioner, good enough. Jag vet att jag kan bättre men jag vet också att jag får kämpa lite med marklyften som jag har svårare för än knäböjen. Oändligt frustrerad över att det går så långsamt att komma tillbaka till de tunga vikterna som gick lätt för två år sen!

Sen var det "hopp och lek". Egentligen hade jag tänkt komplettera med helt andra övningar men det blev ett renodlat benpass sen - kanske också för att nästa vecka har lite snålt med tid för pass på gymmet så om jag har benpasset gjort lite i förskott är det inte hela världen om det inte blir av.

Sumomarklyft med kettlebell, stående på två stepbrädor för djupets skull. Rumänska enbensmarklyft med kettlebell (en riktig favoritövning!). Sen tänkte jag köra hopprep i tabataform men Joakim skickade iväg mig att göra favoriten benspark + upphopp och det var ju också roligt såklart :-) Jag avslutade passet med enbenståhävningar och sen räckte det för i dag.

Dusch, finfika på St Jakobs stenugnsbageri på Centralen (latte och säsongens hittills godaste semla!), en sväng till affären för att handla och sen hem till Spotify och en bok en stund innan vi lagade enormt god middag. Vanliga laxportioner som vi skar en ficka i och fyllde med färskost, la basilikablad på och virade in i serranoskinka innan de åkte in i ugnen. Till det lagade vi svamprisotto och kokta smörslungade haricots verts. I kylen fanns det en flaska cava som vi hade med oss hem från Playitas. Rätt lyxig men ganska lättlagad lördagsmiddag!

Inga kommentarer: