onsdag 15 oktober 2014

Tacksam för träningsdejter!

I går morse var det träffen med PT-Martin som fick mig ur sängen och iväg till gymmet i ottan. I dag hade jag bokat löpdejt med en kollega. Jag berättade för honom i somras att det går bra att springa på Stadion och det har han tagit fasta på och sprungit regelbundet. Han har "petat" på mig regelbundet och uppmanat mig att hänga med och i dag var det dags. Hade jag inte haft en dejt vete sjutton om jag hade tagit mig iväg faktiskt!

Det småregnade när vi träffades i receptionen på jobbet och styrde bilen mot Stadion. Småregnet lättade lite och när vi kom fram var det ganska skönt löpväder! Stadion var tomt om man bortser från nån enstaka vaktmästare och så kajor och måsar förstås. Jag värmde upp med 3 varv i lugnt tempo och så mina löpskolningsövningar från Katarina. Aktivering av skinkor och "urkoppling" av höftböjare. Saxdriv, låg skip med driv, sprättsteg. Och sköna stegringslopp längs långsidan där man kan gasa på utan att vara orolig för underlaget.

Kollega H skulle köra nån variant på tusingar och behövde ligga på bana 1. Passade mig fint, jag campade på trean och körde mina 10 x 400 m där. Med det lilla psykologiska övertaget att man startar en bra bit framför mållinjen så att varvet känns kortare. Första intervallen gick på 1:40 vilket jag tycker är ganska bra efter flera veckors löpvila och förkylning och skit. Resterande låg från 1:43 till 1:48, jag springer nästan som en metronom :-) De första intervallerna är aldrig roliga. 3-4-5 känns oftast helt okej men det är långt kvar. På varv 6 och 7 började mjölksyran komma i armarna så smått och 7an var nog värst av alla i dag - dessutom kom det en rejäl skur också och regnet piskade mig i ansiktet på sista raksträckan där det var motvind. Men sen återstår det bara 3 stycken och på nåt vis kan man alltid ta sig igenom tre intervaller. Regnet lättade och jag bet ihop och sprang på.

Sen kommer man helt magiskt till nummer tio och sista hundra meter där man alltid kan trycka på lite, lite till och så är det klart. Endorfinerna rusar i kroppen, hjärtat pumpar, lungorna piper lite och det känns fantastiskt! Andas djupt, stretcha lätt och jogga ner ett varv. Supernöjd med prestationen. Kollega H var också nöjd och vi satte oss glatt endorfintjattrande i bilen, jag fick skjuts hem och H fortsatte hem till sitt. Jag kastade i mig en proteinshake och gick sedan direkt upp i duschen och duschade mig genomvarm.

Jag är fantastiskt nöjd med dagens pass och ska försöka få till fler pass med kollega H. Det är ju utomordentligt praktiskt att kunna ha sällskap bort till Stadion, springa intervaller och så sticka hem sen!

Inga kommentarer: