torsdag 2 oktober 2014

Vad jag sysslar med? Smider planer, såklart!

Förkylningen släpper inte riktigt, det väser i luftrören, och nånstans bestämde jag mig för att bara strunta i det och chilla. För efter en så pass lång vila kommer 2 eller 3 dagar till knappast göra nån skillnad. Och vet ni? I samma ögonblick som jag hade bestämt mig för att sluta bry mig så kändes det som om jag mådde bättre. Som om kroppen orkade ta hand om sig själv när den inte behövde stressa över att inte prestera...

Planen var ju att ligga på med löpningen förra veckan och denna veckan. Maxa på milen på lördag och sen ladda upp med välförtjänt vila inför två veckors PT-utbildning. Det blev inte som jag hade tänkt mig och nu är det som det är. Det viktigaste just nu är att träningen känns rolig och lockande och så får prestationen bli som den blir. Alltså - lugn och ro i morgon (kanske ett yogapass på hemmaplan) och NMT på lördag. Känns allt finfint ska jag till gymmet på söndag.

Nästa vecka kommer jag köra "bodybuilding" på gymmet. Inte för att jag förväntar mig några mirakel, men för att det är roligt - och för att ge musklerna en snabb pump innan det blir allvar. Har precis insett att de flesta på PT-utbildningen kommer vara betydligt yngre än jag!

Sedan blir det "in i kaklet" med utbildning i två veckor och noll fokus på egenträning. Några dagar för att ladda om och så den 1 november är det dags för en ny satsning för min del. 12 veckors träningsfokus. Jag kommer jobba med bodybuilding och råstyrka och löpning. NMT när jag orkar, vill och har lust. Njuta av att göra "allt på en gång" för att det är roligt och använda mina nya kunskaper på egen kropp.

Jag vill öka i muskelmassa under den här perioden. Helt enkelt bli lite biffigare. Det kräver två saker: Styrketräning och bra käk. Ett bodybuilding-träningsprogram har jag redan i lager, och det där med mat ska vi nog kunna lösa. Lite mer fokus på bra käk, inga våldsamma restriktioner. Jag är enormt inspirerad av Madde just nu - gillar hennes satsning och nappar lite på den, men utan att gå hela vägen.

På löpfronten är det viktigt att jag inte tappar bort det jag har jobbat fram inom teknik och fart. Mitt bästa verktyg nu under vintern heter Katarina. För hon kör en vinterlöpgrupp på lunchtid som jag har anmält mig till. Det var nog ungefär veckans bästa nyhet - dagsljus + teknikträning + Katarina-coaching = sjukt bra grej. Tanken är att jag ska underhålla löpningen med teknik och fart men köra färre slitiga långpass som "äter upp" muskelmassan.

Sedan, när de 12 veckorna har gått (eller kanske en eller två extra beroende på vad vintern bjuder på i rese- och sjukdomsväg) ska jag utvärdera. Och sätta igång en satsning mot den där snabba milen som jag vill fixa. Malmömilen 2015 är förmodligen ett bra mål att sikta på. Men först - muskler!

Inga kommentarer: