måndag 19 december 2016

Julvecka. Djupa andetag och långa checklistor!

Helgen blev - udda, skulle jag vilja säga. Joakim jobbade natt på sin ambulanspraktik vilket innebar 18-07 både natt mot lördag och natt mot söndag. Så när jag kom hem på fredag kväll åt vi middag och sen drog han och jag blev ensam. Eventuellt har jag redan glömt hur det är att vara ensam på kvällarna ;-)

Lördag morgon gick Joakim och la sig och jag åkte iväg och höll NMT-pass. Sen blev det en mindre lunch och så åkte jag och handlade och fixade en tidig middag och sen åkte Joakim iväg och jag blev ensam. Han kom sen hem innan jag hade gått upp på söndagen men jag var vaken och han ville sova så jag gick upp och han sov. Jag cyklade in till stan och handlade julklappar m.m. och kom hem bortåt ett, tog en kopp te och en macka och sen tog vi en långpromenad och åt återigen tidig middag. Mat- och sovklockan var helt off även för mig!

I dag var det alltså dags att återgå till ordningen fast det kändes som om det borde vara helg lite till för vi hade liksom inte haft nån kännbar helg tillsammans! Men det var inte mycket att göra åt den saken för nu är det JULVECKA. Den där veckan på året där vi alla springer lite, lite snabbare än vanligt - i alla fall de av oss som vill kunna vara lediga i mellandagarna. För min del innebär det att alla de uppgifter jag vanligtvis gör den sista veckan i månaden ska klämmas in denna vecka och då är jag beroende av att en massa andra människor levererar sin input lite tidigare för att hinna med.

För att ge mig själv en bra start på veckan inledde jag den med ett träningspass. Tidig väckning alltså, en mugg te och en smoothie som jag fixade i går kväll, kläder på och iväg. Checkade in på gymmet tio i sju, bytte kläder och drog igång ett pass för rygg och mage.

I vanlig ordning värmde jag upp axlarna ordentligt och inledde med lite "bågskytten" för att få fart på skulderblad och rotation. Sedan blev det 5 x 5 chins och så 5 x 5 frivändningar. Frivändningar på morgonen är ganska obehagligt men jag satte dem ändå. Vidare till några set av Malous latsdrag och så avslutade jag ryggdelen av passet med L-Y-T. Tiden sprang iväg lite så jag fick effektivisera magövningar. Det blev en tabataomgång av atomic situps och så min klassiska "plankbuffé" med vanlig planka, sidoplanka (på knä) höger-vänster och omvänd planka, upprepa hela alltet. En dryg timme hade passerat och det var dags för mig att duscha och ta mig vidare i min dag!

Dagen på kontoret inledde jag som vanligt med att släcka eventuella bränder och säkerställa att ingenting väntade på input eller godkännande från mig. Sedan skrev jag ut månadens två checklistor som hjälpmedel - jag kommer komplettera dem i veckan med en egen komihåg-lista också så att jag inte missar något men de här två är ett bra hjälpmedel för att säkerställa att månadsbokslutet går i lås. Det är enklare än att ha allting i huvudet och det är dessutom ganska tillfredsställande att få bocka av på listan!

I sedvanlig ordning var det lite frustrerande att jobba i dag för jag är långt framme i min process men måste vänta på andras input. Jag vet att de gör precis exakt allt de kan för att vi alla ska kunna vara lediga över jul så det är ingen mening att stressa dem. I stället gjorde jag det jag kunde med det material jag redan själv sitter på och kom en bra bit på väg bara med det. Jag fick undan lite andra grejer också som måste göras denna vecka så det var egentligen inte en dålig arbetsdag, det gick bara inte så snabbt som jag hade tänkt.

Dagen avslutades med en PT-kund utomhus med start vid kontoret så jag fick en dos frisk luft och sen cyklade jag hem. Funderade på att vara med på NMT-passet men valde bort det eftersom jag har två utomhusjobbkvällar kvar denna vecka och kände att jag faktiskt hade gjort mitt i dag redan. Jag har planerat veckan med ett ganska flexibelt schema som ger utrymme för lite extra arbetstimmar här och var om det skulle behövas, men jag håller tummarna för att listorna och rutinen hjälper mig i mål i god tid innan repet dras ;-)

Om du också har en galen julvecka - lycka till. Planera, organisera, bocka av. Och kom ihåg att andas emellanåt. Vi fixar det!

Inga kommentarer: