söndag 17 september 2017

Tacksam.

Det är söndag kväll. Joakim sitter på tåget mot Göteborg för två veckors övning tillsammans med stora delar av Försvarsmakten, och jag sitter i en tom lägenhet. Eller - jag har ju katterna och det gör stor skillnad, det är ändå "någon att komma hem till" på kvällarna och nån som uppskattar att jag går upp på morgonen!

Även om jag tycker det är lite tufft att Joakim nu ska vara borta en lite längre tid så försöker jag att släppa fokus på ensamhet och hålla fast i känslan av tacksamhet. För livet - det är ändå så himla bra.

I torsdags regnade det mest hela dagen - igen. Jag körde backintervaller med två löpgrupper i Fitnesscoachens Löparskola och sprang alla intervaller själv för att inte frysa ihjäl. Alla var genomblöta och leriga men supernöjda efter passet och jag är så glad att jag har den möjligheten att dela med mig av löparglädje! Varm dusch, te och skorpor (och torra kläder!) efteråt var dock enormt uppskattat :-)

Fredag och Joakim på hemväg redan under förmiddagen. Det innebar att han stack iväg och handlade middag så när jag kom hem kunde jag njuta av laxtournedos, ugnsrostade rotsaker och romsås. Inte det värsta alltså! Lördag förmiddag stack vi iväg till Lund och tränade NMT med ett större gäng och eftersom det kom en rejäl skur under morgonen blev vi ordentligt blöta och leriga - men det är också efter de passen som man känner sig lite extra nöjd! Eftermiddag, storhandling, frisörbesök för Joakim och så lagade vi mat tillsammans - kycklingfajitas, tomatsalsa, guacamole. Harry Potter på tv och läggdags i tid, nån sorts perfekt batteriladdning.

I morse vaknade vi upp till finväder och styrde kosan mot Skrylle för att ta de sista kontrollerna i naturpasset. Det var rolig orientering i en bitvis tom och tyst skog och vi hittade tid för en fika i solen och bara njöt. Så fantastiskt skönt! Med samtliga kontroller avprickade vände vi hemåt för att äta lunch och det var nog tur, för tio minuter efter att vi kom hem började värsta ovädret som tydligen skapade översvämningar i centrum och avbröt Köpenhamns halvmaraton! Himla tur att vi kom upp och iväg i tid alltså...




Sen gick eftermiddagen med packning, förberedelse och matlagning och plötsligt var klockan nästan halv sju och det var dags att styra mot centralen. Söndagar blir ibland väldigt jobbiga när Joakim ska iväg men i dag lyckades vi hålla humöret uppe och njuta av tiden tillsammans ända in i det sista i stället. Mycket bättre. Kvar finns en känsla av tacksamhet över fina dagar tillsammans, ett kylskåp fullt med mat för veckan och en behaglig trötthet i kroppen efter utomhusaktivitet. Kvarstår att packa i ordning inför morgondagen, stretcha igenom och lugna ner kroppen med ett yogapass och lägga mig i tid med en bra bok. Redo för en ny vecka!

Inga kommentarer: