onsdag 2 januari 2013

NMT - straffpass?

Daniel annonserade före dagens pass via Facebook att "nu skulle våra kroppar straffas för alla synder de begått under julen". Jag kände mig inte så himla nöjd med det upplägget. Först och främst tycker jag inte det är synd att äta eller att vila. Det där med att skuldbelägga ätande är ingen bra grej! För det andra är det sällan kroppen hittar på nåt självmant utan att huvudet har varit med och tagit beslutet. Och för det tredje ska ett träningspass aldrig vara en bestraffning, det ska vara roligt!

Fast jag drog ju iväg till NMT-passet ändå. Dessutom bestämde vi att springa ner till Bulltofta för att se hur långt det är. 2,2 km ungefär. Lagom uppvärmning och nerjogg :-)

Vi började passet med att hämta ett gäng bildäck som vi sen hade med oss. Första övningen var dock helt utan däck. En liten uppvärmning bestående av 5 varv om 5 armhävningar, 10 butterfly situps, 15 knäböj. Och så fick vi jogga lite medan vi väntade på att alla blev klara. Sen sprang vi vidare med alla däcken och fick lägga dem i en lång rad där vi först joggade och sen hoppade jämfotahopp genom däcken.

Vidare till dagens stora utmaning: Utfallssteg. 50 för blåvästar, 75 för grönvästar, 100 för de som aspirerade till rödvästar. Med däcket uppe på raka armar hela vägen. Behövde man pausa gällde 10 armhävningar första gången, 15 andra, 20 tredje, etc. Vi fick annonsera i förväg hur många utfallssteg vi tänkte göra och jag behöver väl knappast nämna att jag satsade på 100. Och gjorde dem. Eller möjligen 110 eftersom jag tappade räkningen nånstans och var osäker på om jag kommit upp i 74 eller 84 när jag behövde pausa (och gjorde 10 armhävningar). Lustigt nog var det inte benen som tog slut utan armarna, det där med statisk styrka är verkligen inte min grej! Men jag gjorde 100 utfallssteg. Heja mig!

Sen körde vi parövningar. Löpning upp i backen och bära varandra upp i backen. Björngång upp i backen medan partnern gjorde benböj, och ålning upp i backen medan partnern gjorde stjärnan.

Vi avslutade med en helvetisk gruppövning - jogg tillbaka till utgångspunkten med däck på raka armar över huvudet. Uppgiften var att 6 av de 8 däcken alltid skulle vara uppe och vi var 11 deltagare så det gick ju att vila emellanåt eller att lämna över däcket till nån annan. Vi fixade det såklart och avslutade med 5 burpees och däcken uppe på raka armar i 45 sekunder innan vi lade dem prydligt på hög igen.

Sen var det jägarvila mot vägg i minst en minut och jag har fortfarande en hangup på statisk styrka så jag var en av de första som gav mig. Vinnaren stod i över 4 minuter.... Slutligen hissade vi Eva som firade sitt NMT-pass nummer 100 i dag så vi hissade henne 30 gånger i stället för att köra upphopp. Och sen drog vi på oss reflexvästarna och joggade hem!

Inga kommentarer: