torsdag 31 januari 2013

Personbästa, cykellycka och mer personbästa! Och en liten avhyvling...

Yeah - vilken grymmegrym dag det har varit!

Började dagen på gymmet med det tunga, tunga benpasset. Inställd på att i dag var dagen D - dagen då jag skulle marklyfta egen kroppsvikt. Uppvärmning först - rodd, airsquats, superman, armhävningar. Sen börjar jag lasta på stången. Börjar första setet lite lättare som instruerat, ökar, ökar igen. 65 kg, 8 repetitioner - YES! Jag satte den! Grym känsla. Nytt PB. Toknöjd. Mot 70 kg som motsvarar att marklyfta en Joakim ungefär :-) Håller samma vikter som förra vecka i benböjen och utfallen, benböjen känns redan lättare. Utfallen SKA jag öka på nästa vecka, det bara är så.

Färdig med racket, vidare till baksida lår med pilatesboll och Malous magcirkel. Hittar ingen plats i programmet för den där maxplankan, den får vänta. Vill ju ha pigg core till tunga lyft! Stretchar, duschar, äter andrafrukost, börjar jobba. En bra jobbdag, inga möten, jag röjer undan. Lägger en halvtimme på stressbegränsande åtgärder - städar upp att-göra-listan, renskriver och prioriterar, arkiverar dokument och sånt. Skönt.

Sen kan jag hämta ut min cykel och det är härligt att få cykla med nyspänd och oljad kedja! Har även fått växlarna oljade och håller tummarna för att jag klarar mig genom nästa köldknäpp utan frusna växlar. Hem till matlagning och invigning av nya mandolinen. Korkad, obstinat och klantig som jag är tycker jag att det visst går att strimla palsternacka utan skyddshandtaget. Jadå. Och så kan man hyvla av en bit av tummen också! Klantskalle. Schysst dock - vänster tumme skadade jag i gymmet förra veckan och så skadar jag höger när jag lagar mat, lagom fördelning av skador efter favoritaktiviteter alltså!

Jag får laga mat med 1½ hand och det funkar det med - gott blir det också. Och sen, efter att ha idisslat ett tag, är det dags för den där maxplankan. Yogamatta, iPod, timer, KÖR! Jag klarar 4:35 innan jag bryter ihop. Det är den längsta plankan jag nånsin gjort. Jag är toknöjd. Började januari med 1:35, nu närmade jag mig 5 minuter. Det funkar alltså. Jag har kört Malous magcirkel och så har jag tagit alla tillfällen i akt att planka på NMT och i andra situationer. Och så bestämde jag mig - det sista var kanske det viktigaste för det sitter mycket i skallen.

Yay! Jag är grym!

3 kommentarer:

Anonym sa...

:) Ja, det är du! Grym!

Anonym sa...

Grymt bra, stolt PT! /Malou

Pernille sa...

Tack Anna!
Och jag hoppas att Malou är stolt över marklyften och plankan, inte över min avhyvlade tumme ;-)