lördag 9 mars 2013

NMT - tufft lördagspass!

Det var ett riktigt, riktigt bra lördagspass i dag. Ett Daniel-pass och ett bra sådant. Vi började med uppvärmningsjogg, tog oss fram till en lekplats där i alla fall jag inte har varit förr och kröp igenom ett rör och sprang över en kulle. Sen fick vi jobba styrkeövningar på led. Armhävningar (med fötterna uppe på en liten förhöjning för den som ville), situps och ryggresningar. Sen knäböj, djupa och fina, med en minuts jägarvila som avslut. Efter det var vi uppvärmda och joggade bort till vindskyddet för dagens första delmoment.

Ett crossfitinspirerat moment med "rounds" om 7 knäböj, 7 burpees, ett varv löpning som var ca 400 m inkl ett skutt över bäcken. Dessa rounds skulle vi köra 7 gånger och när vi sen var klara fick vi jogga lugnt runt löpslingan tills alla var i mål. Det var riktigt jobbigt och ändå ganska kul - andra varvet var värst, sen gick det av bara farten. Det var nån hundpromenerare som försökte hälsa på mig när jag sprang varv 6 men då hade jag både tunnelseende och mådde illa så det hade han nog inte mycket nöje av ;-)

Efter en vätskepaus joggade vi vidare bort till "grytan" där vi skulle jobba lite backe. Först gång uppför backen och ner igen två gånger. Sen samma sak igen fast baklänges. Det var hysteriskt jobbigt tills man fick lite snits på det - jobbigt med alla knölar, hal lera och grästuvor när man går uppför en brant backe baklänges! Sista momentet här var ett lagmoment där vi jobbade i lag om 3 och skulle släpa varandra uppför backen - alla skulle släpas upp en gång.

Som avslutning körde vi en lagstafett på isen nere i "grytan". Ålning ut till ryggsäcken och tillbaka, även detta i tremannalag. Det var lite annorlunda att åla på is - man hade inte mycket hjälp av benen utan var enklare att bara dra sig fram med armarna. Och så fick jag givetvis lite blåmärken på underarmarna så nu ser jag ut som vanligt igen!

Vi joggade tillbaka till Fäladshallen och sista biten blev det "fri fart" fast de som kom upp först måste jogga tillbaka till de längst bak och vända så att alla kom upp samtidigt. 27 upphopp räckte bra eftersom det blev mycket jobb för benen i dag!

Väl hemma tog vi en snabb dusch och plockade undan lite för mina föräldrar var på ingående och hade med sig lunch. Inte dåligt med lunchgäster som har med sig finfina smørrebrød! Sen har vi hunnit med att hämta vårt nya köksbord också och fått semlor till eftermiddagsfikat. Middagen är på gång och det är melodifestivalfinal i kväll - inte mycket att klaga på den här lördagen :-)