onsdag 7 januari 2015

Yeah, we're halfway there...

PT-utbildning, dag 6

I söndags ville jag sluta. I går var jag sådär irriterande "tröttpigg" som man kan bli efter en tenta - egentligen trött men samtidigt så lycklig och exalterad över att det gick vägen så man inte lugnar ner sig riktigt. Tekniskt sett hade vi sovmorgon och började först 10 i dag, men Joakim skulle upp och jobba så jag struntade i sovmorgon och gick upp vid 6 ändå.

Efter frukost tog jag tag i gårdagens fysiologilaboration och sen tog jag mig tid för lite yoga. Då hade ösregnet lugnat sig lite och jag tog en halvtimmes morgonpromenad i småregnet för ordningens skull innan jag gjorde mig i ordning och tog bussen till stan för jag orkade inte bli regnad på igen....

Ny lärare i dag - Anatoli Grigorenko på plats och i dag har vi sysslat med biomekanik. I teori och praktik. Analyserat maskiner, hävarmar, kraftutveckling, tyngdlagar med mera i parti och minut. Före lunch och efter lunch. Det är krångligt men intressant! T ex att två bensparkmaskiner som vid första anblick ter sig lika faktiskt skiljer sig - för att den ena är tyngre i början av rörelsen och lättare i slutet medan den andra ger jämn belastning hela vägen. Det hade jag ju INTE fattat tidigare kan jag säga!

Vid tresnåret fick vi två uppgifter - en samling frågor på papper samt uppgiften att gå och träna ett pass med fria vikter enligt upplägget 5 övningar, 3 x 8 reps, max 45 minuter. Jag jobbade med frågorna några minuter men kände mig korkad så jag bestämde mig för att gå och träna i stället och fick snabbt sällskap av grabbarna i friviktsrummet.

Jag var lycklig. ÅH vad jag behövde det passet! Jag värmde upp med tom skivstång och körde marklyft, frivändningar och knäböj för att få fart på kroppen. Sen kastade jag mig över bänkpressen och körde som vanligt 2 set med lättare vikt innan jag gick på tyngre åttor. Gött. När jag ändå höll på så blev det lutade flyes för bröstet också. Enligt principen att man ska träna på sånt man har svårt för kastade jag mig över militärpress med skivstång också och satte 7 reps med 30 kg och fin teknik. Nåt har lossnat i skallen efter biomekanikföreläsningen kanske?

Jag fortsatte med sidolyft för axlarna och skivstångsrodd för att ge baksidan en omgång och eftersom jag hade tid kvar så blev det några set stångcurl för att pumpa biceps (mest för att det är roligt!) innan jag tog med en pluggkompis ner till teorisalen där vi gemensamt jobbade oss igenom labbövningarna i biomekanik och sen kunde sticka hem. Happy camper var jag, det var SÅ skönt att träna tungt.

Det var också skönt att inte ha några uppgifter kvar att göra till kvällen utan jag har bara läst igenom dagens material för att repetera det. Och sen har jag tagit tag i mitt dåliga samvete..... Joakim har gjort ALLT här hemma den senaste veckan. Handlat, lagat mat, städat, tvättat, plockat undan tvätt - och jag har haft kanonbra markservice, så även i dag då jag kom hem till färdig middag och en Joakim på väg ut för att instruera NMT. Efter att ha fyllt på reserverna så tog jag tag i lite städ och tvätthantering, man kan inte kräva hur mycket som helst av sin sambo heller! Men jag är oändligt tacksam för att han ställer upp dessa veckor, tack älskling!

Och nu - nu är vi halvvägs. Om en vecka är det bara den teoretiska tentan kvar på torsdag förmiddag, sen är vi färdiga med styrkedelen. Kommande dagar väntar neurofysiologi, beräkning av 1RM, näringslära och en massa praktik. Det känns bra!

Inga kommentarer: