måndag 18 augusti 2014

Testpanelen: Sport-BH från Swegmark

Före sommaren sökte Swegmark testare av sportbh'ar och jag var en av de som hade turen att få en BH hemskickad för utvärdering. Jag fick en bh i modellen "Supreme" i min storlek att testa.

Sedan tidigare har jag två bh'ar från Swegmark i garderoben. De fick nämligen för ett antal år sedan bra betyg i en hästtidning och när jag sedan ramlade över bh'arna i hästsportaffären köpte jag två stycken. Fördelen med dem är att man köper dem i "vanlig" bh-storlek och de har alltså reglerbara axelband och knäppe i ryggen. Nackdelen - ur mitt perspektiv - är att de har vanliga raka axelband och därför går bort på gymmet då jag oftast har linne med brottarrygg. Även på NMT-pass har det hänt att axelbanden kasar ner i någon särskilt fysisk övning (brottning, någon?) och därför har jag i princip uteslutande använt dem för ridning och på nåt enstaka löpträningspass.

Nu var det då dags att testa en förbättrad modell. Dels har man förbättrat materialet och så har man lagt till en smart liten krok som man kan knäppa ihop axelbanden med så att bh'n i princip får brottarrygg och alltså funkar för oss som vill träna i linne eller tycker att axelbanden skaver mot skulderbladen. Från början trodde jag att jag skulle behöva hjälp med att kroka ihop axelbanden men det visade sig att det är ganska enkelt att få tag i spännet så det är inga problem.

Bh-materialet är väldigt lent och bh'n är i princip sömlös vilket är skönt. Jag reagerade på att materialet var väldigt oelastiskt och tänkte att det nog inte blir bekvämt men jag fick tänka om. Jag trodde också att de hopknäppta axelbanden skulle skava mot nacken men icke. Jag har använt bh'n för löpning, gymträning och NMT och den får 5 poäng av 5 möjliga. Den sitter bra, den ger stöd där den ska men jag tänker inte på att jag har den på mig - och det är nog bästa möjliga betyg. Att den dessutom är reglerbar och går att knäppa tajtare när den så småningom töjer sig lite är ett extra plus och de vadderade axelbanden är supersköna. Knäppet i ryggen skaver inte heller, det ligger något mjukt tyg under så man märker inte av det.

Oftast har sport-bh'ar lite för korta axelband för att de ska passa mig och därför är det bra med reglerbara axelband. Man ska tänka på om man vill knäppa ihop dem till brottarrygg att de behöver vara lite längre än om man har dem raka - men de räckte i längden till mig och då tror jag att de räcker till de flesta.

Man har jobbat med designen så Movement är betydligt snyggare än mina gamla Swegmark-modeller. Inte lika superdesignad som t ex Nike med alla sina olika tyger och mönster - men det är inte så ofta jag har bh'n på mig för att den ska synas. Och Nikes toppar är lite "one size fits all" för man bara drar dem över huvudet och de kan inte regleras nånstans. Dessutom är tyget betydligt tjockare och där får jag erkänna att Swegmark har lyckats - inte ens efter ett tufft intervallpass kändes bh'n dyngsur och obehaglig utan funktionsmaterialet fungerar som tänkt och torkar snabbt.

Tummen upp till Swegmark som jag gärna rekommenderar - och ska jag ändå pröjsa 400 kr som en bra sport-bh oftast kostar så är jag glad att det numera finns ett alternativ med reglerbara axelband och knäppe som också har brottarrygg så att jag inte behöver välja det ena eller det andra. "Movement" finns i flera snygga färger så den är på inköpslistan nästa gång jag ska utöka träningsgarderoben!

1 kommentar:

Camilla sa...

Själv har jag fått testa Forceful, är supernöjd!