söndag 18 juni 2017

Lyxhelg - fast hemma. Långlöpning, återhämtning, glass i solen.

Det har varit en riktig lyxhelg som jag har njutit ordentligt av - fast jag är också lite smågrinig för att helgen är över och jag inte har semester än. Det var så mycket semesterkänsla i dag så jag vill liksom inte släppa det!

Fredag blev en riktigt seg dag. Cykla till jobbet, frukost, jobba. Jag gjorde ett riktigt bra jobb och fick undan det mesta av ett projekt som jag har gått och tuggat på ett bra tag så det var skönt att få undan det. Sen när jag skulle hem började det fullkomligt vräka ner ute så jag satt i receptionen i tio minuter och väntade ut det värsta innan jag cyklade hem. Hem, dricka te i soffan och bara vara - Joakim kom hem och fixade med middag vilket jag var oändligt tacksam för efter en tuff vecka. Sen blev det inte mycket mer än Gladiatorerna i soffan innan jag somnade!

Lördag vankades det "episkt långpass" i Genarp. Vi var ett tjugotal löpare som träffades klockan nio och sprang 1½ timme ut på Skåneleden och sedan 1½ timme hem. Fast Joakim och jag la en kvart extra på hemvägen för vi var bra trötta så vi fick varva med lite gåpauser. Ett härligt pass blev det hursomhelst i omväxlande terräng och vi kände oss dessutom ytterst kaxiga när helgens långpass var avklarat innan lördag lunch :-)

Sen blev det språngfika på Coop i Genarp (päron-MER och 88:an-glass, himmelskt!) och vi handlade lite nödvändigheter innan vi med ganska trötta ben begav oss hemåt och åt kycklingburgare och drack kall läsk. Benen i högläge i soffan och en chokladboll till eftermiddagsfikat satt fint! Kvällens middag blev av det lättare slaget - varma mackor, och jordgubbar till efterrätt (med glass, för den som ville....) På nåt vis var det rätt skönt att det var lördagen som blev "långpassdag" i stället för söndag som det brukar vara, det kändes som om vi hade mer helg kvar.

Tidig läggning = vakna tidigt på söndag morgon i vanlig ordning och vi begav oss till gymmet för att "greja" lite. Jag jobbade på lite prehab-övningar för ben och höft och fortsatte sedan med bröst och axlar. Det var svettigt och tufft men ganska kul ändå - och kändes som ett bra avslut på träningsveckan.

Vi fortsatte in till stan för ett ärende på Runner's Store, lunch på Zócalo, promenad i solen och gourmetglass på Köld. Seriöst, gå dit! Mohit-o-dit, Hallibiskus, Chokladboll, Salt Karamell.... 12 smaker, alltid veganglass, kreativa smakkombinationer och man får prova allt innan man bestämmer sig. Awesome.

Eftermiddagen spenderades med återhämtning, tvätt, middag, packning och en kvällspromenad. Jag tror vi har fyllt på batterierna bra båda två denna helgen och orkar de återstående veckorna fram till semestern. Särskilt som nästa vecka är kortvecka :-)

Inga kommentarer: