torsdag 15 juni 2017

"När är du som lyckligast?"

Första gången jag fick frågan var i augusti 2012. På en träningshelg hos Spartan Training med bl. a. Magdalena Bibik som ställde frågan. Jag funderade och kom på att jag nog var allra lyckligast när jag fick träna NMT med mina kompisar. "Men då ska du bli instruktör och vara ute!" sa Magdalena. "Jaha. Säger du det", tänkte jag. Det var så himla otippat att det skulle vara just det som var min väg i livet!

Nu är det snart fem år sen och helt ärligt, Magdalena, du hade SÅ himla rätt. Så mycket mera rätt än nån kunde tro. För det roligaste jag vet? Det är att få vara löpcoach!

I kväll var jag iklädd Runacademy-uniformen och höll tillsammans med min sidekick Camilla ett pass för Midnattsloppet. Vi höll till vid Malmöhus slott och i parken runtom och hade väl ett fyrtiotal löpare med oss - blandade åldrar och erfarenheter. Vi bjöd på sedvanlig uppvärmning och rörlighet, sedan serverade jag "löpteknik på fem minuter" innan vi körde lite löpskolningsövningar och så sprang vi intervaller, 2 x 8 x 30 sek. Sedan blev det lite frågestund, nerjogg, stretch och mera frågestund :-)

Jag älskar löpare som är nyfikna. Som vågar fråga, ifrågasätta, be mig visa och förklara varför. Jag älskar att få dela med mig, att förklara och visa på olika sätt, att se aha-upplevelsen i folks ögon och att höra "men det funkar ju när jag gör som du säger!" För det är det som är så härligt med löpcoaching - det är så omedelbart men samtidigt så långsiktigt. Det gör skillnad precis just här och nu men den lilla grejen du förändrar med armarna här och nu påverkar även andra saker och hejsan hoppsan kapade du kanske tio sekunder på din kilometertid. Bara för att vi ändrade på vinkeln i dina armar. Visst är det coolt?

I går roade jag mig med ett pass för baksidan (rygg + baksida lår) och mage på gymmet på morgonen, jobbade hela dagen, cyklade raka vägen till Bulltofta och serverade ett NMT-pass. Gänget fick varva explosiva övningar med löpintervaller och så slängde vi in lite bålstyrka också, alla var trötta och lyckliga efteråt. Tre roliga kvällspass som instruktör, tre omgångar glada deltagare - what's not to like?

Det har varit en vansinnigt tuff vecka med fyra sena kvällar men det har varit värt det och jätteroligt hela vägen. I höst vill jag löpcoacha mera, stay tuned för mera information!

Inga kommentarer: